Sok gyárban az ülésfűtéstől kezdve az üzemanyag-takarékos hengerleállító rendszereken át az érintőképernyős kijelzőkig mindent eltávolítottak az autókból. Sőt,
a biztonsági funkciók sem mentesültek a megszorításoktól.
Van, ahol már az olyan opcionális, "kényelmi" funkciókat sem tették be az autókba, mint a holttérfigyelő rendszerek, a közelségjelzők, és a félautomata vezetőtámogató rendszerek.
A Volkswagen és a Cadillac járművek bizonyos modelleinél például már nem elérhető a holttérfigyelő rendszer, és az sem tudható, hogy ebben előreláthatólag mikor várható visszarendeződés.
"Az autógyártók szorult helyzetbe kerülnek, amikor egyes biztonsági technológiákhoz nem állnak rendelkezésre a szükséges alapalkatrészek" - nyilatkozta Jessica Cicchino, a Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) kutatási alelnöke a Fox Businessnek.
A holttérfigyelő rendszerek beszerelésére például semmilyen jogszabály nem kötelezi a gyártókat,
pedig nagyon fontos szerepük van a biztonságos vezetés során. Az IIHS tanulmánya szerint a rendszer 23 százalékkal csökkentheti a sérüléssel járó ütközések számát, míg a gyakran vele együtt kínált hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer 22 százalékkal csökkentheti a hátsó ütközések számát.
A hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer:
"Sajnálatos, hogy a csiphiány miatt az újabb modellek többsége már nélkülözni kénytelen a legújabb biztonsági funkciókat, hiszen ezekkel megakadályozhatóak lennének a balesetek és a sérülések.
Elvégre a nagyobb biztonság az egyik fő ok, amiért az emberek úgy döntenek, hogy korszerűsítik autójukat"
- hangsúlyozta Jake Fisher, a Consumer Reports autóipari tesztekért felelős igazgatója.
Mivel az autók átlagéletkora ma már meghaladja a 12 évet, a csiphiány következményei még évekig az életünk része marad, véli az IIHS kutatási alelnöke.