Nemrég megszületett az ítélet a tankerhajó ügyében, amelyet még májusban tartóztattak fel, mivel illegálisan horgonyzott Indonézia ország vizein. A hajó kapitánya 15 napos elzárást és 200 millió rúpia (közel 5,5 millió forint) büntetést kapott – írja a gCaptain az indonéz haditengerészet szerdai közlése alapján.
A Nord Joy nevű, panamai zászló alatt közlekedő olajszállítót május 30-án tartóztatták fel, miközben a világ legforgalmasabb hajózási útvonalától, a Szingapúri-szorostól keletre, indonéz vizeken horgonyzott.
Az ügy akkor kisebb port is felvert, mivel a Reutersnek úgy nyilatkoztak egyes források, hogy az indonéz haditengerészet emberei nem hivatalosan 375 ezer dollárt kértek a hajó szabadon bocsátásáért.
A Nord Joy tankerhajó
A haditengerészet tagadta, hogy bármilyen fizetséget kértek volna. Ezt erősítette meg, a Nord Joy-t üzemeltető Synergy Group is. A vállalat ugyancsak azt közölte, hogy nincs tudomása arról, hogy a hatósági személyek pénzt kértek volna.
A hajót végül szabadon engedték, miután egy bíróság július 7-én börtönbüntetést és pénzbírságot szabott ki Vivek Kumarra, a hajó kapitányára. Az amerikai hajóskapitányt 24 napig tartották fogva a hatóságok. A 183 méter hosszú és 350 ezer hordónyi üzemanyag szállítására alkalmas tankerhajó jelenleg Szingapúrtól nyugatra horgonyoz, útban a malajziai Tanjung Pelepas kikötő felé.
Tavaly egyébként a Reuters
egy tucat hasonló feltartóztatásról számolt be a Szingapúrtól keletre fekvő vizeken.
A beszámolók szerint ezekben az esetekben a hajótulajdonosok egyenként 300 ezer dollár körüli összegeket fizettek (nem hivatalosan) az indonéz hatóságoknak, hogy szabadon engedjék a hajókat. Az indonéz haditengerészet tagadta, hogy ilyen kifizetések történtek volna.
A Nord Joy tankerhajó
Akkor a beszámolók arról szóltak, hogy hatósági személyek azt követelték, hogy a hajót üzemeltetők fizessenek készpénzben vagy banki átutalással egy közvetítő félnek, akiről azt állították, hogy az indonéz haditengerészetet képviseli. A beszámolók ellenére a Reuters nem tudta egyértelműen megállapítani, hogy valóban történtek ilyen kifizetések, ahogy a végső kezdeményezettek személyazonosságát sem sikerült feltárni.
A térség azonban a fentieknél is nagyobb izgalmakra adott okot az elmúlt években. Mint arról az Origo is beszámolt korábban, 2018-ban például az indonéz halászati miniszter, Susi Pudjiastuti vasszigorral lépett fel az illegális halászok ellen, akik megkárosították Indonézia felségvizeit.
Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy általában felrobbantották és elsüllyesztették azokat a hajókat, amelyek legénységét illegális halászaton kapták.
Az indonéz haditengerészet, illetve a parti őrség elfogta járművekről leszállítják az azon dolgozókat, majd később a hullámsírba küldte a tengeri alkalmatosságokat.
Korábban, 2009-ben, pedig Malajzia vizein, a Malaka-szorosban (Szingapúr közelében)
bukkant fel minden idők legnagyobb kísértetflottája.
A többségében óriási teherszállítókból álló kísértetflottától sokáig féltek is a partok mentén élő halászok. Jó ideig azt sem tudta senki, miért és hogyan kerülhettek oda, majd végül megoldódott a rejtély. A történetről itt írtunk részletesen.
A térség tehát évről évre újabb izgalmakat szolgáltat a világnak, és a fentieket figyelembe véve úgy tűnik, a most elítélt hajóskapitány még olcsón megúszta az illegális horgonyzást. Mindazonáltal látni, hogy esete korántsem tekinthető egyedinek, a tengervizek biztonsága szempontjából pedig az illegálisan horgonyozó hajók mást jelentenek, mint a tilosban parkoló autók.
Cikkünk kiemelt képén a Szingapúri-(Malaka) szoros.