Az American Airlines 20 darabot rendelt, és további 40-re szerzett opciós vásárlási jogot a Boom Supersonic által fejlesztett, Overture névre hallgató szuperszonikus repülőgépből.
A légitársaság a 20 gépre le is tette a vissza nem térítendő foglalót, azonban ennek összegét nem hozták nyilvánosságra
– írja a Yahoo News.
Egy évvel korábban a United Airlines is rendelt 15, valamint további 35 darab gépet a Boom Supersonictól. Mindkét szerződés tartalmazza, hogy a denveri székhelyű startup gépének meg kell felelnie a különböző iparági és szabályozói feltételeknek.
A még csak fejlesztés alatt álló Overture a tervek szerint 2025-ben gördül le először a gyártósorról, és 2029-ben szállíthat először utasokat.
A szuperszonikus jármű 65-80 utast lenne képes szállítani, és a sebessége elérné a hangsebesség 1,7-szeresét. Ezzel az Overture a New York-London távolságot 3,5 óra alatt tudná teljesíteni.
Egy ilyen út ára 4-5000 ezer dollár (1,6-2 millió forint) között mozog majd. Emellett a nettó nullás szén-dioxid-kibocsátás érdekében a jármű teljes egészében üzemeltethető lenne fenntartható repülőgép-üzemanyaggal.
Közel 20 év telt el azóta, hogy a brit-francia Concorde utoljára szuperszonikus utasszállító repülést hajtott végre. A gép azonban számos probléma miatt (részben a magas költségek okán) megbukott a légitársaságok és az utasok körében egyaránt.
A Boom vezérigazgatója, Blake Scholl azonban ragaszkodik ahhoz, hogy a cége gépe más lesz, amikor 2029-ben debütál.
A vállalat Észak-Karolinában tervezi megépíteni az Overture-t, és úgy számolnak, hogy a projekt 6-8 milliárd dollárba kerül, a gép listaára pedig 200 millió dollár lesz.
Vannak azonban, akik erős kétségekkel fogadják a vállalat terveit. Egyfelől kérdéses, hogy tartható-e a menetrend, mivel az olyan jól ismert gyártónak, mint a Boeing is évekbe telt, mire megkapta a szükséges engedélyeket az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól.
Másrészt a Boomnak még nincs hajtóműgyártója. A vállalat olyan cégekkel tárgyal erről, mint a Rolls-Royce. Ennek kapcsán Richard Aboulafia, az AeroDynamic Advisory tanácsadócég szakértője megjegyezte,
Egy szuperszonikus repülőgép esetében először a hajtóművet kell megtervezni. Amíg ez nincs meg, addig minden más terv csak rajzok gyűjteménye"
– tette hozzá.
A szakértők mellett a Delta Airlines vezetése is szkeptikus a tervekkel kapcsolatban. A cég vezetője, Ed Bastian elmondta, amíg nem biztosak a repülőgépek megtérülésében, addig nem szállnak be az üzletbe. Bastian hangsúlyozta, még mindig sokkal több a kérdésük, mint a válaszuk a projekttel kapcsolatban.
Az American Airlines vezetése azonban optimista, és úgy látják, a szuperszonikus repülőgépek meg fogják változtatni a légi közlekedést.