Az Indiai-óceán Szomáliához közeli térsége immár nem számít „magas kockázatú területnek" a tengeri kalózkodás szempontjából. A régió 2010-ben lett magas kockázatú terület, a szomáliai kalózfenyegetettség csúcspontján.
A 2010 és 2011-es időszakban ugyanis még átlagosan minden második nap megtámadtak egy kereskedelmi hajót szomáliai kalózok.
Az adatok alapján két év alatt 415 támadás történt, és ebből 80 volt sikeres – írja a gCaptain.
Egy jelentés szerint a szomáliai kalózkodás költségei a csúcsponton elérték az évi 7 milliárd dollárt is.
Ennek túlnyomó részét a hajózási ágazat szereplői fizették ki, hogy megvédjék a hajókat a tengeri banditák támadásaitól.
A tengeri kalózkodásról rendszeresen készítenek jelentéseket, a legutóbbi tendenciákat bemutatóról az Origo is beszámolt az alábbi cikkében:
Az elmúlt években azonban jelentősen fokozták a térségben a kalózkodás elleni erőfeszítéseket, például a magán fegyveres biztonsági őrök számának növelésével.
Ennek eredményeként Afrika „szarvának" térségében 2013-ra a sikeres kalóztámadások száma szinte nullára csökkent.
Ezt követően is történtek egyedi incidensek, de ezek száma meg sem közelítette a korábbi csúcsot. 2018 óta pedig egyetlen hajó elleni kalóztámadás sem történt Szomália partjainál.
Az Indiai-óceán vonatkozó területének (UKHO Q6099) magas kockázati besorolását 2021 szeptemberében már enyhítették is a nemzetközi szervezetek, most pedig ez a besorolás teljesen meg is szűnik.
A tengerhajózási szakmai szervezetek már tájékoztatták állásfoglalásukról az ENSZ szakosított szervezetét, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetet (IMO). Az IMO biztonsági kérdésekkel foglalkozó tanácsa várhatóan október végén ülésezik. A tengerterület kedvezőtlen besorolását feloldó döntés 2023. január 1-jétől lesz hatályos. A térség folyamatos kockázatértékelése ugyanakkor változatlanul folytatódik a tengerhajózási szakmai szervezetek részéről.