A MediaMarkt megbízásából készült reprezentatív felmérésből az derült ki, hogy a szórakoztató elektronikánál erősen érvényesül a nosztalgiafaktor, azonban az egykori háztartási gépek labdába sem rúgnak. A megkérdezettek mintegy 20 százaléka visszahozna valamilyen szórakoztatóelektronikai terméket a múltból,
ugyanakkor a válaszadók negyede teljesen elégedett a modern technológiával.
Ami biztos, hogy a zene a legfontosabb: a legnépszerűbb termékek toronymagasan a lemezjátszó és a hifitorony, ennél csekélyebb mértékben, de azért sokan visszahoznák 25 évvel ezelőttről a kazettás magnót és a walkmant is. Szinte senki sem sírja vissza azonban a régi mosógépet, a centrifugát és a képcsöves televíziót sem.
A fiatalokban (18-39 év közöttiek) él erősebb nosztalgia az analóg kamerák, walkmanek és a régi, kevésbé okos mobiltelefonok iránt, hiszen ezen termékek használata nagyban jellemezte az újra divatba jött '80-as, '90-es éveket. Ezek reprezentálják leginkább azt a retróhullámot, amire ráerősít a szórakoztatóipar is az utóbbi években futó, nálunk is népszerű filmekkel. Aki pedig annak idején sokat walkmanezett, az még arra is emlékszik, hogy miért kellett egy jó golyóstoll a kazetta visszatekeréséhez.
Ma is jól működik, nincs értelme cserélni – hangzik a leggyakoribb válasz, különösen a férfiak tűnnek praktikusnak ebből a szempontból; és csak a második leggyakoribb indok, hogy érzelmi okokból, az adott eszközhöz fűződő emlékek miatt tartunk meg egy-egy régi darabot. A legtöbben (minden tizedik válaszadó) a hifihez vagy a lemezjátszóhoz ragaszkodik, és általánosságban az is elmondható, hogy az iskolázottsággal együtt nő az igény az új, modernebb technológiára.
A régi mosógépet és a hifit praktikus okokból használják ma is sokan, a lemezjátszót, a walkmant és a videómagnót viszont egyértelműen nosztalgikus, érzelmi okokból. Ennek is lehet azonban gyakorlatias oka, hiszen a régi kedvenc lemezeket, családi videókat az új eszközökön már nem lehet lejátszani. Elgondolkodtató, hogy a régi centrifugáját is azért tartotta meg a legtöbb válaszadó, mert sok szép emlék és élmény köti hozzá, a megkérdezettek egyharmada pedig azért használja még ma is régi, nyomógombos mobilját, mert úgy érzi, hogy egy újabb modellt nem tudna kezelni. Arra is választ kaptunk, miért tartják meg sokan a képcsöves, 'dobozos' tévéjüket: azért, mert még működik.
„A szédítően gyors technológiai változások eszköz helyett egyre inkább élményt kínálnak, és többnyire a hatékonyságot tartják szem előtt, el akarják tüntetni az eszközöket, egybeépítik őket" – ad kitekintést a jövőbe Dr. Rab Árpád, az NKE Információs Társadalom Kutatóintézet tudományos főmunkatársa. „A jövőben is lesznek persze tárgyak az áruházakban, nem fognak eltűnni, de az új technológia beleolvad a környezetünkbe, ott lesz a testünkön, a ruházatunkon. Magunkon szórjuk szét a számítógépet, a mai zsebünkben lévő okostelefon annyit tud, mintha régebben egy szobányi eszközt húztunk volna magunk után.
Érdekes egyébként, hogy nem a fiatalok a leginkább mobilfüggők, hanem a 30-39 éves korosztály, mert annak idején ők voltak az első mobilos generáció."
„Az első áruházunkban berendezett hifistúdió nagy népszerűségnek örvendett, a hifitornyok mellett a képcsöves tévék és a videómagnók voltak a legnépszerűbb termékeink" – idézte fel Magyar Norbert, a MediaMarkt kereskedelmi igazgatója.
Egy akkori felmérés azt mutatta, hogy a vásárlóink fele a széles zenei választékunk miatt látogatott hozzánk, nem véletlenül volt ez a részleg mindig az áruház közepén. Érdekesség, hogy akkoriban még lámpaosztály is volt az áruházakban, az üzletek egyik sarka mennyezeti csillárokkal volt tele."
A notebookok és a mobiltelefonok még borsos árú újdonságnak számítottak, a digitális fényképezőgépek pedig csak évek múlva jelentek meg. A negyedszázaddal ezelőtti kínálatból a nagy túlélők a Szarvasi kávéfőzők és a Hajdú bojlerek, amik ma is megtalálhatók az áruház kínálatában.
Habár ma még sok otthonban megtalálhatók, szinte minden megkérdezett a képcsöves televíziót jelölte meg, mint aminek végleg búcsút intünk a következő években, hiszen ha a tévé elromlik, senki sem fog, az üzletekben nem is igen tud, régi típusú készüléket venni.
Minden második ember biztos abban is, hogy kimegy a divatból a nem LED fényű világítás, akárcsak a vezetékes hangszórók.
Az okosautók és a laptopok világában pedig értelmüket vesztik az autós navigációs rendszerek és fokozatosan az asztali számítógépek is.
„A jövő technológiája rólunk szól, az életünket akarja megkönnyíteni" – hangsúlyozta Dr. Rab Árpád jövőkutató. „Nem kell félni tehát a változástól, ezek az eszközök értünk vannak, megoldóértékük van. Ugyanakkor növelni kell az ember eszközhasználó intelligenciáját is, nemcsak az eszközökét. Ezt nevezhetjük tudatosságnak vagy értékteremtő használatnak is."
„Azért szeretjük, mert ősi vágyainkat testesíti meg, minden nyelven értünk, minden információhoz hozzáférünk, mindenkivel azonnal tudunk kommunikálni.
Az eszközök ma már szinte mindent tudnak, a következő lépés az evolucionista gondolkodásmód,
az időnként öncélú mai fejlesztések helyét átveszi az olyan területeknek való megfelelés, mint az oktatás, az egészségügy. A szórakoztatás mellett megjelenik a mindennapi élet támogatása, amihez megbízható eszközök kellenek. Forradalmi újítások jönnek a virtuális világban, észrevétlenebbé válik az átjárás a virtuális és a valós világ között, a metaverzumban meg tudjuk majd fogni például a tárgyakat is. Csupán a technológia lesz azonban új, nem a funkció" – tette hozzá a jövőkutató.