Az elmúlt évek általános kiskereskedelmi tapasztalata volt - részben a koronavírus-járványnak köszönhetően - az online kiskereskedelem megerősödése, az interneten bonyolított vásárlások számának növekedése. Különösen a black friday időszakban volt tapasztalható ez, különösen úgy, ez a vásárlási szezon Magyarországon jellemzően nem korlátozódik egyetlen napra vagy hétvégére, hanem gyakran már november elején kezdetét veszi.
Az Euronics-nál 2020-ban és 2021-ben is többnapos volt a black friday-szezon, a vásárlók pedig a teljes időszakot kihasználták az árkedvezmények érvényesítésére. A legkeresettebb termékkategóriák köre hasonlóan alakult mindkét évben:
a legtöbb termék a háztartási kisgépek kategóriájában fogyott, ezt pedig a szépségápolási eszközök követték.
Míg 2020-ban a harmadik helyet a számítástechnikai kiegészítők foglalták el, 2021-ben már a mobiltelefonok kerültek a dobogóra.
Az akciók iránti érdeklődés az értékesítési adatokon is jól látszik: 2020-ban háztartási kisgépből 150 százalékkal, szépségápolási eszközökből 180 százalékkal, számítástechnikai kiegészítőkből pedig 80 százalékkal nagyobb mennyiséget adott el az áruházlánc a Black Friday időszaka alatt, mint az előző hónap azonos időszakában. A legnagyobb mennyiséget ekkor a műszaki áruházlánc botmixerekből és vízforralókból adta el, míg a harmadik helyet az automata kávéfőzők foglalták el.
Hasonlóan alakultak az eredmények 2021-ben is: háztartási kisgépekből és szépségápolási termékekből 160 százalékkal, mobiltelefonból pedig 90 százalékkal többet értékesítettek a Black Friday időszakában az egy hónappal azelőtti azonos időszakhoz képest.
A legnépszerűbb termék tavaly az automata kávéfőző volt,
amit az air fryerek – vagyis a forrólevegős sütők – és az álló porszívók követtek.
Mindkét évben kiugróak voltak az eredmények az egészségmegőrzéshez köthető termékek – például elektromos fogkefék – és telefonok kategóriájában is, illetve látványos volt az érdeklődés az elöltöltős mosógépek iránt – 2021-ben a Black Friday ideje alatt 76 százalékkal többet adott el ezekből a műszaki áruházlánc.
Idén is a háztartási kisgépek és a szépségápolási termékek kategóriáiban számítunk a legtöbb eladott termékre, de a telefonok, IT-termékek és számítástechnikai kiegészítők iránti megnövekedett érdeklődés is várható.
Az idei évben bevezetett új termékkör, a játékok kategóriájában is nagy mennyiségű eladást tervezünk. Ez utóbbi kategória egyértelműen az online vásárlásokat fogja emelni a várakozásaink szerint" – mondja Fazekas Bálint, a vállalat kereskedelmi ügyvezető igazgatója.
„A szépségápolási termékek körében jellemzően a hajápolási eszközök és a férfi szépségápolási termékek, például haj- és szakállnyírók iránt nő meg a kereslet. Ezekben a termékkörökben ezért kiemelt akciókkal és nagyobb készletekkel készülünk."
A kiemelt vásárlási időszak idén rendhagyó módon egybeesik a labdarúgó világbajnoksággal, ami tipikusan a tévévásárlások időszaka.
„A nagyobb sportesemények előtt mindig látványosan megugrik a televíziók értékesítése, és bár az elmúlt két évben is a nagyképernyős televíziók hozták az Euronics számára a legnagyobb árbevételt, 2022-ben arra számítunk, hogy még nagyobb lesz az érdeklődés a 55" feletti készülékek iránt a black friday hetén" – tette hozzá az ügyvezető. A vállalatnál idén hétnapos lesz a black friday időszaka.
A 2022 májusában hatályba lépett jogszabály-módosítás garantálja, hogy a vásárlók a kedvezményes ár mellett a megelőző legalább harminc napban alkalmazott legalacsonyabb árat látják majd.
Azaz biztosak lehetnek abban, hogy a megjelölt akciók valósak, és nem mesterségesen létrehozott árengedmények.