Origo: A Tokaj-Hegyalja Egyetem (THE) novemberben rendezi meg első nemzetközi borkongresszusát. Mi a Tokaj Wine Congress célja, jelentősége?
Prof. Dr. Stumpf István: A Tokaj Wine Congress egyik legfontosabb küldetése, hogy nemzetközi tudást hozzunk Magyarországra, és ezáltal is próbáljuk revitalizálni, gyorsítani azt a képzési folyamatot, amely a borral, szőlészettel kapcsolatban zajlik hazánkban. Erre a hiánypótló szakmai fórumra a tudományos kutatás legnevesebb hazai és nemzetközi képviselői kaptak meghívást, az esemény kapcsán 15 országból több mint 110 szakember érkezik Magyarországra. Emellett a konferencián jelen lesznek a hazai borvidékek vezető borászai is, akik gyakorlati tudásukkal, tapasztalatukkal szintén hozzájárulnak a kongresszus sikeréhez.
Nem titkolt célunk az is, hogy a Tokaj-Hegyalja Egyetemet elhelyezzük a nemzetközi tudástérben. Az egyetem számára kiemelten fontos a nemzetközi kapcsolatok megerősítése, új kapcsolatok kialakítása, és erre is kiváló lehetőség egy ilyen kongresszus. Az, hogy Tokaj-Hegyalján létrejött az egyetem, egy hatalmas intellektuális beruházásnak számít, és régi adósságát törlesztette vele a régiónak az ország. A kongresszus és a most induló wine business, azaz borüzeti menedzser képzés, amit dr. Fiáth Attila nemzetközi borakadémikus vezet, mind-mind azt mutatja, hogy szeretnénk újra bekerülni a borászat élvonalába.
Várhatóan milyen témák, aktualitások kerülnek napirendre a Tokaj Wine Congress programjain?
A gödöllői Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, a MATE támogatásával létrehozott kongresszus alapgondolata, hogy olyan tudást adjon át a szakembereknek, amely nemzetközi és holisztikus szemszögből is korszerű, hasznos és könnyen átültethető a gyakorlatba.
Bár a szakma egy, a szőlészet és a borászat egy tudományként létezik, a kongresszus szőlészeti és borászati szekciókra oszlik majd."
A kongresszusnak otthont adó Tokaj-régió egyedülálló hely, hiszen sehol máshol nincs ilyen terroir. Tudjuk ugyanakkor, hogy az édesborok iránti kereslet csökken, nekünk pedig alkalmazkodnunk kell a változáshoz és az új trendekhez. Így a konferencia is elsősorban a klímaváltozásra, a fenntarthatóságra, a robottechnika alkalmazására, a biodiverzitás megőrzését szolgáló kutatásokra, a szőlészeti, borászati versenyképességre koncentrál.
Idén egyedülálló borüzleti képzés indult a Tokaj-Hegyalja Egyetemen. Mitől különleges ez a képzés, és mennyiben öregbítheti a hazai borászat hírnevét?
A Tokaj School of Wine Business októberben indította el a borüzleti menedzser képzését, amelyen nemzetközileg is magas színvonalú a tananyag. Az egy éves posztgraduális kurzus angol nyelven folyik. A Dijoni Egyetemmel (School of Wine & Spirits Business at Burgundy School of Business) közösen menedzseljük ezt a képzést, amelyen húszan vehetnek részt.
A nemzetközi mintára induló oktatással az a célunk, hogy felhelyezzük a Tokaj-Hegyalja Egyetemet a nemzetközi wine business képzés térképére, regionális vezető szerepet kialakítva, hűen Tokaj gazdag hagyományaihoz."
Szeretnénk, hogy a Tokaj-Hegyalja Egyetem öt év múlva az egyik elsőszámú szőlészeti, borászati képzőhely legyen, együttműködve a hazai kutatóhelyekkel és egyetemekkel, mindenekelőtt a már említett MATE-val, amely ennek a területnek a piacvezető intézménye.
Láthatóan a bormarketing és -kereskedelem terén vagyunk a leginkább lemaradva a világtól, ám hogy meg tudjunk felelni az új kihívásoknak, pontosan meg kell érteni a piaci igényeket. Ezért a bormarketing oktatása során a világ vezető borvidékeit is megvizsgáljuk. Azt a fajta tudást szeretnénk átadni, ami például Bordeaux-ot Bordeaux-vá tette.
A borüzleti menedzser képzés csak az első lépés, a terveink között szerepel olyan vendéglátással kapcsolatos kurzus indítása is, amely a legkorszerűbb nemzetközi tudást és tapasztalatot kínálja majd a hallgatóinknak. Ezen a területen a Bordaeux-iak a kiszemelt partnereink.
Milyen erőfeszítések zajlanak jelenleg a hazai bormarketing érdekében?
Számos hazai sikert könyvelhettünk el az utóbbi hetekben is. A Szepsy Pincészetet Európa legjobbjának választották, míg a pezsgő világbajnokságon Sauskáék két aranyérmet is be tudtak gyűjteni.
Tehát a magyar bornak van nemzetközi, szakmai elismerése, de ez egyelőre nem jár együtt a piaci eredményekkel. Azt látom, hogy jelenleg nincsen összehangolt marketing- és értékesítési stratégia. Bízom benne, hogy Rókusfalvy Pállal, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztossal és a borvidékekkel együtt sikerül olyan kooperációt létrehozni, amely révén be tudjuk mutatni a rendkívül színes, versenyképes, és nagyon jó minőségű borokból álló magyar palettát.
Nagy kérdés, hogy az olyan hatalmas, ezért komoly mennyiségi igényű piacokat, mint amilyen Kína, hogyan lehet meghódítani és kielégíteni. Oda nem csak jó bor kell, de sok is, és ennek a kihívásnak még nem tudunk megfelelni. Miközben szép sikereket tudunk felemlegetni, azért maradt teendőnk bőven. Most egy történelmi pillanatban vagyunk, és azt gondolom, hogyha a hazai borászképzésben megjelenik egy tudásközpont - mint amilyennek az egyetemet szánjuk -, akkor ennek is felelőssége nyertes pozícióba segíteni a magyar bort. A Tokaj-Hegyalja Egyetem azt demonstrálja, hogy "igen, itt vagyunk, jók vagyunk, és hamarosan versenyképesek is leszünk", és bekapcsolódunk egy olyan nemzetközi vérkeringésbe, amelyben korábban nem vagy alig voltunk jelen.
A november 13-16. közötti konferenciának pedig többek között az is a célja, hogy megmutassa, micsoda erő lakozik az együttműködésben, ha abba külföldi tapasztalatokat is integrálunk.
Büszke vagyok azokra a borászokra, akik a rendszerváltoztatás óta az év borászai lettek. Mert ők nem egy bortípust, egy borvidéket jelentenek csupán, hanem egy életformát, és egy tradíciót is megjelenítenek. Emellett szerintem ez a tradíció a nemzeti identitásunk részét képezi. Azért is küzdök, hogy újra a nemzeti identitás középpontjába lehessen állítani a kiváló magyar bort, és igazán büszkék lehessünk a sikereire.