Tavaly már a 16. egymást követő évben mérték a bakelit lemezek eladásainak növekedését az Egyesült Államokban. Ez pedig azt jelenti, hogy a klasszikus lemezek népszerűsége nemhogy töretlen, de egyre nagyobb a világ legnagyobb gazdaságában.
A bakelit lemezek eladásai 2021-ben több mint 50 százalékkal emelkedtek a megelőző évhez képest, amivel maguk mögé utasították nemcsak a CD-ket, de a digitális értékesítések növekedési ütemét is.
Az MRC Data adatai szerint tavaly 41,7 millió darab bakelit lemezt adtak el az USA-ban, ami 46-szorosa volt a 2006-os szintnek – miként a Statista alábbi ábráján is látszik, abban az évben kezdett el újra nőni a lemezek népszerűsége.
Mindazonáltal a bakeliteladások részaránya az amerikai zenepiacon nagyban függ attól, pontosan hogy számoljuk az összesített eladásokat.
Ha ugyanis csak az albumeladásokat nézzük, akkor 38 százalékos volt tavaly a részesedésük a piacon, ami igen magas aránynak számít.
Amennyiben viszont a streamelést és az egyedi dalok letöltéseit is hozzávesszük a teljes képhez, akkor a bakelitek részaránya lezuhan 4,7 százalékra.
Bakelit vagy vinyl?
Noha a köznyelvben a mai napig él a „bakelitlemez" megnevezés a klasszikus hanglemezekre, a szóban forgó lemezek valójában soha nem készültek bakelitből, mivel ez az anyag erre alkalmatlan. Az angol nyelvterületen bevett „vinyl" megnevezés is elterjedt (legalábbis az anyaghasználat tekintetében), azonban ez is pontatlan. Valójában a lemezek alapja a PVC/PVA kopolimer, melyhez más egyéb anyagokat adnak hozzá a gyártás során.
Ezzel együtt is érdekes trend a zeneiparban, hogy úgy tűnik, egy százéves technológia még mindig igen népszerű a fogyasztók körében. Minden valószínűség szerint azért, mert sokak számára a klasszikus fizikai tárgyak egyre értékesebbek a digitális korban.