Tavaly az öt legnagyobb amerikai technológiai vállalat (Apple, Amazon, Alphabet, Meta, Microsoft) összesen 1400 milliárd dollárnyi bevételt generált. A Visual Capitalist pedig megvizsgálta, ezek a cégek milyen forrásokon keresztül keresnek hatalmas összegeket.
Az elemzés hangsúlyozza, hogy a társaságok két alapvető csatornán keresztül jutnak bevételhez.
Vagy valamilyen terméket, illetve szolgáltatást értékesítenek, vagy lényegében a felhasználó maga a termék, akinek az adatait eladják a hirdetőknek.
Az Apple, a Microsoft és az Amazon az első kategóriába esik. Mint a hagyományos vállalatok, ezek a cégek is fizikai vagy digitális termékek (illetve szolgáltatások) értékesítésével foglalkoznak. Az Apple bevételeinek több mint fele például az iPhone-eladásokból származik. A Microsoft esetében a bevételek majdnem egyharmadát az Azure felhőalapú szolgáltatás biztosítja. Az Amazonnál pedig az online bolti értékesítések adják a cég összbevételének közel felét.
A másik oldalon a Meta (korábban Facebook), és az Alphabet (a Google anyacége) található. Ezek a vállalatok ugyanis lényegében a közönségük figyelmét értékesítik.
A Meta bevételeinek közel 98 százaléka a Facebook hirdetésekből áll össze, míg a Google a bevételek 81 százalékát szerzi hirdetésekből.
Van azonban egy közös a két nagy csoport tagjai között, mégpedig, hogy mindannyian jelentősen növelték a bevételeiket az elmúlt években.
Miközben tehát a koronavírus-járvány világszerte komoly gazdasági nehézségeket okozott, ezek az óriások kiválóan teljesítettek a bevételek terén. 2019-ben, vagyis a járvány előtt, a társaságok összesített bevétel-növekedése 12 százalékos volt. A következő évben viszont ezt a növekedési ütemet sikerült felemelni 19 százalékra. A 2021-es év pedig még jobban sikerült, az óriások együttesen 27 százalékkal növelték a bevételeiket a megelőző évhez képest.
A csoportból a leggyengébben a Microsoft szerepelt, mivel a cég 168,1 milliárd dolláros éves bevétele csupán 17 százalékos növekedésnek felelt meg.
Ezzel szemben az Alphabet 41 százalékkal, 257,6 milliárd dollárra növelte a bevételeit, amivel a lista legerősebben teljesítő szereplője volt.
Összegszerűen egyébként az Amazon kereste a legtöbbet, 469,8 milliárd dollárral, ami 22 százalékkal haladta meg a 2020-as bevételt.
A Visual Capitalist hangsúlyozza, hogy a technológiai óriások teljesítménye nem meglepő, ha azt nézzük, hogy a járvány hatására a digitális szolgáltatások és a műszaki termékek iránt jelentősen megnőtt az igény. Az online vásárlás, a laptopok és a felhőalapú szolgáltatások iránti kereslet ugyanis egyaránt erősen megnőtt.
A jelenlegi trendek alapján pedig nem várható, hogy a fenti vállalatok növekedése komolyan lelassulna, önmagában a járvány lecsengése miatt.
A digitalizációs trendek továbbra is erősek, és több olyan jelenség is tartósan velünk maradhat, amely a járvány időszakában normalizálódott.
Nemrég például egy globális felmérésben a megkérdezett dolgozók kétharmada mondta azt, hogy a cégeik várhatóan tartós lehetőségként veszik számításba a távmunkát. Mindeközben a globális e-kereskedelem várhatóan stabil növekedést produkál majd a következő években, és az iparági számítások szerint a piacának mérete 2025-ben elérheti a 7 ezer milliárd dollárt.
A technológiai óriások dominanciája tehát a jövőben is megmaradhat, legalábbis az általános trendek alapján. Az persze más kérdés, hogy a cégek egyedi népszerűsége hogy változik, ez ugyanis az általános tendenciáktól függetlenül alakíthatja az egyes vállalatok sorsát.