A China Space News nyomán a Blikk arról számolt be, hogy a Pekingtől 200 kilométerre lévő Datongban található szupravezető mágnesvasúti tesztpályán három tesztfutást hajtottak végre. A projekt célja, hogy végül
a vonat 1000 kilométeres vagy annál nagyobb sebességgel szállítson utasokat és rakományt egy vákuumcsőben.
Ha sikerrel járnak, ez lehet a világ leggyorsabb földi közlekedési technológiája.
A január 14-i tesztfutások során a kapszula a jelentés szerint egyelőre csak 50 km/órás sebességgel „vánszorgott", és minden alkalommal 210 méteres távolságot tett meg. A létesítményt építő és működtető China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) védelmi vállalat – amely korábban fejlett fegyverrendszerek, például hiperszonikus rakéták fejlesztésében vett részt – közölte, hogy a kritikus összetevők – köztük a szupravezető mágnes, a nagy teljesítményű elektromos rendszerek, az AI biztonsági vezérlők, a vezeték nélküli kommunikációs eszközök és az érzékelők – a tesztek során a tervek szerint működtek, megnyitva az utat a jövőbeni, nagyobb sebességű kísérletek előtt.
A jelenleg forgalomban lévő leggyorsabb nagysebességű vonatok 350 km/órás sebességgel közlekednek.
A SpaceX alapítója, Elon Musk 2012-ben vetette fel először a „hyperloop" csővonat ötletét, hogy a szárazföldi közlekedést extrém sebességre emelje.
Azért hozta létre a The Boring Companyt, hogy az ötletet életre keltse. Még az is komolyan felmerült, hogy Musk cége megépítene egy Bécs-Pozsony és Pozsony-Budapest vonalat is.
A pénzügyi gondok és a technikai kihívások azonban árnyékot vetettek ezekre a projektekre. A Boring Company állítólag tavaly lebontotta tesztalagútját, hogy helyet csináljon a SpaceX-alkalmazottak parkolójának.
Kína későn szállt be a hyperloop-játékba, a projektcsapatnak azonban kevesebb mint egy évbe telt, hogy a datongi tesztpálya építkezésének megkezdése után befejezze az első tesztet. A China Space News szerint ezt a teljesítményt az innovációnak és az erős kormányzati támogatásnak köszönhetően sikerült elérni.
Kína jelenleg a világ legnagyobb nagysebességű vasúthálózatát működteti, amelynek teljes hossza meghaladja a 42 ezer kilométert. A kormány azt tervezi, hogy 2025-re 400 km/h-ra növeli a vonatok maximális sebességét. A tengerparti Csingtao városában már megépült egy 600km/h végsebességű mágnesvasút prototípusa és tesztvonala.
Egyes katonai szakértők úgy vélik, hogy
a Datong hiperloop létesítményben kifejlesztett új technológiák, mint például az elektromágneses meghajtás és az energiagazdálkodási rendszerek, felhasználhatók a védelemben.
Valószínű, hogy a CASIC ezért is érdekjelt projektben.