A víztakarékossági intézkedések végrehajtása ellenére a Gatun-tó szintje a vártnál gyorsabban esik, ami nyomást gyakorol a kritikus hajózási útvonalra.
Április első 11 napjában a csapadékszint a csatorna vízgyűjtőjén körülbelül 70 százalékkal, míg a folyók által a vízgyűjtőre szállított víz 80 százalékkal zuhant a történelmi átlag alá.
A folyamatos szárazság miatt
a Panama-csatorna hatósága (ACP) már csökkenteni kényszerült a kibővített Panama-csatorna Neopanamax zsilipjein áthaladó hajók maximális merülését.
2023. április 19-i hatállyal a Neopanamax zsilipjein áthaladó hajók megengedett legnagyobb merülése 14,48 m (47,5 láb). Sőt további csökkentések is életbe épnek április 27-én, május 5-én és május 12-én, így végül a megengedett legnagyobb merülés 14,02 m-re (46,0 láb) változik, aminek következtében
jelentősen megnövekedhetnek a tranzitvonalakon a várakozási idők.
Az Origo is beszámolt róla korábban, hogy jelenleg a vízi fuvarozás számít a legolcsóbb szállítási formának így elengedhetetlen része a nemzetközi kereskedelemnek. Évente több ezer teherhajó, és a globális kereskedelemben megjelenő áruknak körülbelül 80 százaléka mozog a meghatározott tengeri útvonalakon.
A Panama-csatorna egy mesterséges, 82 kilométeres vízi út, amelyen évente 13.000 hajó halad keresztül.
Az átkelő hetekkel lerövidíti az amerikai kontinens keleti partvidékéről kiinduló és a nyugati partvidékre vagy Kelet-Ázsia kikötői felé tartó hajók menetidejét, lehetővé téve számukra, hogy elkerüljék a hosszú és veszélyes Horn-foki útvonalat.
Franciaország 1881-ben kezdte el a csatorna munkálatait, de mérnöki problémák és a magas halálozási arány miatt leálltak vele, majd az Egyesült Államok átvette a beruházást, és 1914. augusztus 15-én nyitotta meg a csatornát.
Bár 2016-ban bővítették az átjárót, azonban a legnagyobb kapacitású konténerhajók számára még mindig nem elég nagy,
így azokat továbbra is át kell rakodni a közeli kikötőkben.