A nagy európai boszorkányüldözés időszaka előtt a boszorkánynak tekintett személyek (elsősorban, de nem kizárólag nők) több országban is virágzó üzletágat működtettek.
Skócia, Anglia és Finnország tengerparti településein például komoly vásárlói bázist jelentettek számukra a babonás tengerészek.
Ők úgynevezett szélcsomókat (három csomóval ellátott, mágikusnak tartott köteleket) vásároltak. A tengerészek úgy hitték, ha az egyik csomót kioldják, az szellőt hoz, a második kioldása erősebb szelet, a harmadik pedig orkánkitörést okoz.
Amikor azonban elindultak a boszorkányüldözések (melyek egészen a 18. század közepéig tartottak) a boszorkányok praktikái visszaszorultak, és a tengerészeknek is más után kellett nézniük, ha szerencsét hozó tárgyakra vágytak.
Ezzel párhuzamosan a boszorkányoknak tekintett asszonyok gyakran meglepően tehetséges és leleményes gyógyítók voltak. Ennek oka, hogy ők rákényszerültek arra, hogy a hétköznapi gyakorlatok során fejlesszék a gyógyítási, betegellátási praktikáikat, és például gyógynövényekkel kísérletezzenek.
Ezek pedig néha olyannyira sikeres kutatások voltak, hogy egyes hozzávalókat ma is használnak a gyógyszeriparban.
A „boszorkányok" rájöttek például, hogy a fűzfakéreg hasznos a gyulladás ellen – később az aszpirint a fűzfában található vegyi anyagokból fejlesztették ki. Úgy vélték, hogy a fokhagyma csökkenti a koleszterinszintet, ami manapság is gyakran elfogadott, noha tudományos eredmények alapján vitatott nézet. Emellett a vajákosok felfedezték például olyan növények, mint a tyúkhúr és a nadragulya, pozitív élettani hatásait. A tyúkhúr tele van vitaminnal, és számos kedvező egészségügyi hatása van, a nadragulya pedig atropint tartalmaz, amely hatékony izomlazító.
Az évszázadok során az okkultizmus és a spiritualitás marginális jelenségnek számított a nyugati társadalmakban, azonban a 20. század közepén széles körben új lendületet kapott. Ennek egyik fő oka, hogy
az 1950-es években megalapították a modern wicca mozgalmat, ami sokak számára vonzó spirituális utat kínált.
Nem mellékesen ez az időszak volt a második világháború utáni fogyasztói társadalmak felemelkedésének időszaka, vagyis
a spiritualitás is egyre inkább potenciális üzletágat kezdett jelenteni.
Az Egyesült Államokban pedig mára milliós nagyságrendben vallják magukat az emberek boszorkánynak vagy valamilyen pogány hit, illetve nézetrendszer követőjének. A Pew Research Center 2014-es felmérése szerint például közel 1 millió amerikai vallotta ezt magáról.
A közösségi média rohamos terjedése csak még inkább felerősítette ezt a tendenciát.
A TikTokon és az Instagramon egyaránt bőven 5 millió fölött jár azoknak a posztoknak a száma, melyek valamilyen módon a #witch, azaz boszorkány címkével vannak ellátva.
Lapozzon, a cikk a következő oldalon folytatódik!