Kína újra, vagy inkább folytatólagosan adókedvezménnyel ösztönzi az elektromos autók vásárlását, míg egyes nagyvárosok, például Peking és Hangcsou, sokkal könnyebbé tették a rendszámtáblák megszerzését az ilyen autókra. A hatóságok szerint a 2027 végéig tartó ösztönzőkkel a vásárlók 72,4 milliárd dollárnak megfelelő jüant takaríthatnak meg.
A kormányzati döntés vélhetően nem a vásárlóknak kedvez, Kína az elmúlt évtizedben elektromosautó-gyártó nagyhatalom lett. Márpedig az utóbbi időben nagyon leült ezen autók értékesítése nem csak Kínában, hanem világszerte. A Tesla például több mint ezer dollárral csökkentette a modelleinek árát az első negyedévben.
A kínai támogatás kecsegtetően hangzanak, ám nem biztos, hogy elegendő lesz a piac fellendítéséhez. Hiába ugyanis a vásárlási támogatás, ha az üzemeltetés körülményes.
Sokan azért nem vesznek elektromos autót, mert a töltőhálózat továbbra sem megfelelően kiépített az országban.
A nyilvános gyorstöltők több mint 70 százaléka 10 tartományban, azaz az ország harmadában összpontosul a Nemzetközi Energiaügynökségnek (IEA) a 2023-as elektromos járművekre vonatkozó kilátásokról szóló jelentése szerint. Az sem mellékes, hogy a gyorstöltéssel hiába lehet kevesebb mint egy óra alatt feltölteni az autó akkumulátorát, az még mindig jóval hosszabb, mintha egy benzinkútnál töltené valaki tele a tankot.
Az egyenletes lefedettséghez kevés, hogy a központi városi területeken a töltőállomások a benzinkutakhoz hasonló számban találhatók. A legnagyobb probléma az, hogy a lakóparkokban a kevés parkolóhely miatt nehéz biztosítani a megfelelő töltő-infrastruktúrát – írja a Világgazdaság. Márpedig a városi kínaiak legnagyobb része lakótelepen él, a hozzájuk tartozó kevés parkolóhelyet pedig borsos áron bérelhetik. Pekingben egy töltő nélküli parkolóhely bérleti díja akár havi 100 dollárba is kerülhet.
„Az elektromos járművek eladásának növekedése csak akkor tartható fenn, ha a töltési igényt elérhető és megfizethető infrastruktúra elégíti ki, akár otthoni vagy munkahelyi magántöltéssel, akár nyilvánosan hozzáférhető töltőállomásokkal" – szögezte le az ügynökség a jelentésében.
Kína ugyanakkor rohamtempóban telepíti a gyorstöltőket, tavaly a globális növekedés csaknem 90 százalékát adta.
Az elektromos autók iránti kereslet élénkítése nemcsak a töltő-infrastruktúra, hanem a fogyasztók elmaradó költekezési kedve miatt is kihívás. A kiskereskedelmi forgalom a vártnál lassabban nőtt májusban az egy évvel korábbihoz képest. Az autóeladások stabilan emelkedtek éves szinten, ám áprilishoz képest 8 százalékkal estek, annak ellenére, hogy több gyártó is csökkentette az árait.