A felhasználóváltozás bejelentésére, azaz a közművek szabályos átírására nemcsak adásvétel során érdemes odafigyelni, hanem akkor is, ha bérbe adunk vagy kibérlünk egy ingatlant. A bejelentéssel sok vita és felesleges aggodalom megelőzhető, hiszen a szabályos átírás biztosítja a régi és az új felhasználó közötti teljes körű, korrekt elszámolást, továbbá tisztázza a felelősséget az esetleges szabálytalan beavatkozásokkal kapcsolatosan is.
A közművek átírásának kezdeményezésére vonatkozó szabályok a villamosenergia, a földgáz és a víziközmű felhasználók részére is 15 napos határidőt írnak elő a felhasználó személyében való változást követően.
Fontos, hogy ne csak akkor figyeljünk a bejelentési kötelezettségre, amikor beköltözünk az ingatlanba, hanem kiköltözőként is ügyeljünk arra, hogy lekerüljön a nevünkről a felhasználási hely szerződése - írja közleményében az Energiahivatal.
Az albérleti jogviszony esetében, amikor a tulajdonos és a felhasználó személye eltér, úgy a közmű átíráson túl javasolt a tulajdonos részére állandó meghatalmazást adni a szerződés kezelésére vonatkozóan, így
a tulajdonos nyomon tudja követni a bérlő befizetéseit, illetve nemfizetés esetén is intézkedni tud a kikapcsolás elkerülése érdekében.
A felhasználóváltozás bejelentése legegyszerűbben és leggyorsabban a https://e-bejelento.gov.hu/ weboldalon indított elektronikus ügyintézés segítségével intézhető, de a kormányablakok ügyfélszolgálatain személyes ügyintézésre is lehetőség van. A felhasználóváltozás bejelentéséhez szükséges iratokról a szolgáltatók a honlapjukon adnak tájékoztatást, ahol az előírt formanyomtatványok is elérhetőek.
A felhasználóváltozás szabályszerű bejelentésének kiemelt jelentősége van, hiszen ezáltal tisztázható, hogy terheli-e a felhasználási helyet olyan közműtartozás, amelyet az előző felhasználó nem fizetett meg. A MEKH azt javasolja, hogy az átírás részeként elkészítendő átadás-átvételi jegyzőkönyv mellé fotót is csatoljunk az aktuális óraállásokról és a mérőberendezések állapotáról.