Örülhetnek az amerikaiak, az idei Black Friday alkalmával több terméket is jóval olcsóbban megkaphatnak a tavalyihoz képest – derült ki az Adobe Analytics kutatásából.
Az Egyesült Államokban kevesebbért árulják a televíziókat, az okostelefonokat, a játékokat és a bútorokat is. A kedvezmények mértéke várhatóan meghaladják az elmúlt évekét. Az árcsökkenésnek számos oka van. Mivel az emberek az elmúlt hónapokban inkább utazásokra és élményekre költöttek, a raktárkészletek felduzzadtak, amiktől a kereskedők szabadulni akarnak.
A kisebb árakhoz természetesen az infláció mértékének csökkenése is közrejátszik. Az Adobe Analytics online kereskedelmi figyelője szerint a kereskedők rekordnagyságú árengedményeket adhatnak, például a játékok, az elektronikai eszközök és a bútorok áraiból is. Az okostelefonok ára már októberben is átlagosan 12 százalékkal, a televíziók pedig 9,4 százalékkal olcsóbbak voltak az egy évvel korábbihoz képest a hivatalos adatok szerint. Csökkent a személyi számítógépek, a hangszórók, a fülhallgatók és a fejhallgatók ára is, valamint a háztartási textíliák (lepedők, törülközők) árai, utóbbiak átlagosan 10 százalékkal.
Itthon azért más a helyzet. Egyrészt nagyon erős szabálynak minősül, hogy az akciós árakat a kedvezményesen felkínált termék 30 napos legalacsonyabb árához képest kell meghatározni. Vagyis nincs lehetőség feltornásznia az árat és aztán levinni. Másrészt a magyar kiskereskedelem nem muzsikál túl jól, nincs nagy mozgástere a boltosoknak nagy kedvezményeket adni, hiszen minden egyes akcióval a saját árrésüket faragják. A magyar vásárlók most nagyon nem aktívak. Ettől persze sokan belefuthatnak itthon valami jó ajánlatba, de Magyarországon hagyományosan az online kereskedelem „tolja" a Black Friday-t, a hagyományos boltok nem csinálnak az ügyből nagyobb hírverést.
Amerikában a National Retail Federation adatai szerint körülbelül 73 millió amerikai vásárolt hagyományos boltban a tavalyi Black Friday alkalmával – emlékeztetett a BBC. A nagy akciókat ígérő napon a magyarok harmada szerzi be a karácsonyi ajándékot, minden más a decemberi adventi időszakra marad.
Akciós ajánlatokból várhatóan később is válogathatnak az amerikaiak, ugyanis a Black Friday utáni hétfő az úgynevezett Cyber Monday. Ott ezen a napon az online kereskedők várják kedvezményekkel a fogyasztókat. Tavaly 77 millióan vásároltak ezen a napon. Az Adobe Analytics szerint a vásárlók az idei alkalommal 12 milliárd dollárt költhetnek. A kereskedelmi ünnep tavaly rekordot döntött Amerikában, hazánkban azonban még alig ismert.
A november 24-i Black Friday és az azutáni ünnepi időszak viszont óriási eladósodással is járhat, miután a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve 22 éve nem látott magasra emelte a kamatlábakat. A magas kamatok miatt a hiteltörlesztők is nőttek – írja a The Wall Street Journal.
„A cikket támogatta a Black November szervezője, a Media Markt."