Fizethetnek a bankok, ha a nevükkel csalnak ki pénzt az emberektől
![adathalászat sms](https://cdn.origo.hu/2023/12/AaoWzfPkowmCd1hZ91V05SdB0vCgjc9aVEw4D3ABDwI/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Y2NDU0MTdiZGE4MTQyNjNiMTZiMzA1MzNlMjQ1OGFh.webp)
Az online pénzügyi csalások visszaszorítására EU-s rendelet készül.
Egy most készülő tervezet szerint fő szabályként a banknak kell majd állnia a kárt, ha a nevében követik el a csalást
– írja az enpenzem.hu nyomán a Blikk.
Az uniós szintű előírások megmondják majd, miket kell tartalmazniuk a csalásmegelőző rendszereknek. Számlaszám-egyezőségi vizsgálatot is előírnak majd. A 24 órás visszatérítési szabály szerint amennyiben nem öncsalás történt, vissza kell adni a pénzt az átvert ügyfélnek.
Ha pedig a bank nevében történik a csalás – tehát a bank nevében hívták fel az ügyfelet – , akkor is vissza kell adni a kicsalt pénzt az ügyfélnek, hacsak nem öncsalás történt. Az első esetben mindenképp visszajár majd a pénz. Ezek egyelőre tervezetek, még nem előírások, de jól látható, hogy a szabályozó abba az irányba megy, hogy elsősorban a pénzügyi szolgáltatók viseljék a kárt.
A bankok jelenlegi álláspontja szerint, ha mi adjuk meg az adatainkat, az már a mi hibánk, bár a monitorozással igyekeznek elejét venni a csalásnak. Az MNB szeptemberben a pénzintézetek számára olyan ajánlást tett közzé a banki csalásokkal kapcsolatban, amiből kiderül, hogy nem terhelhetnek automatikusan minden kárt az ügyfelekre. Minden egyes esetet külön kell megvizsgálniuk, és jelentős lépéseket kell tenniük a biztonság érdekében.