Az online pénzügyi csalások visszaszorítására EU-s rendelet készül.
Egy most készülő tervezet szerint fő szabályként a banknak kell majd állnia a kárt, ha a nevében követik el a csalást
– írja az enpenzem.hu nyomán a Blikk.
Az uniós szintű előírások megmondják majd, miket kell tartalmazniuk a csalásmegelőző rendszereknek. Számlaszám-egyezőségi vizsgálatot is előírnak majd. A 24 órás visszatérítési szabály szerint amennyiben nem öncsalás történt, vissza kell adni a pénzt az átvert ügyfélnek.
Ha pedig a bank nevében történik a csalás – tehát a bank nevében hívták fel az ügyfelet – , akkor is vissza kell adni a kicsalt pénzt az ügyfélnek, hacsak nem öncsalás történt. Az első esetben mindenképp visszajár majd a pénz. Ezek egyelőre tervezetek, még nem előírások, de jól látható, hogy a szabályozó abba az irányba megy, hogy elsősorban a pénzügyi szolgáltatók viseljék a kárt.
A bankok jelenlegi álláspontja szerint, ha mi adjuk meg az adatainkat, az már a mi hibánk, bár a monitorozással igyekeznek elejét venni a csalásnak. Az MNB szeptemberben a pénzintézetek számára olyan ajánlást tett közzé a banki csalásokkal kapcsolatban, amiből kiderül, hogy nem terhelhetnek automatikusan minden kárt az ügyfelekre. Minden egyes esetet külön kell megvizsgálniuk, és jelentős lépéseket kell tenniük a biztonság érdekében.