Ahogy arról az Origo is beszámolt, a budapesti Szent István Bazilika előtti karácsonyi vásár immár egymás után negyedik éve nyerte el a legjobb európai karácsonyi vásár címet a European Best Destinations felmérésén. Látogassunk akár oda vagy a Vörösmarty téren tartott, szintén Európa-hírű karácsonyi vásárba, a felmérések szerint szinte biztos, hogy rekreációs célból tesszük. A karácsonyi vásáron való részvétel fő oka a pihenés, a karácsonyi hangulat megélése, a családdal és a barátokkal közös időtöltés, valamint a helyi termékek kipróbálása és megkóstolása.
Az összeállításban a karácsonyi vásárok gazdasági hatásai állnak a középpontban. Bár kifejezetten azokról konkrét pénzügyi mutatókat nehéz közölni, de a hatások jól érzékelhetők, néha akár szemmel is láthatók. Például egyes nagyobb európai vásárokon más látnivalók is elérhetőek a karácsonyi vásárok kínálata mellett, úgymint a városnéző túrák, az óriáskerekek és a jégpályák, melyek fokozzák a látogatói élményt. A karácsonyi vásárok hatással lehetnek az őket körülvevő gazdaságra is. A gyalogos forgalom bővülésétől és az értékesítés felfutásáig, valamint a közösségi elkötelezettség elősegítéséig a karácsonyi vásárok nemcsak szezonális látványosságok, hanem hozzájárulnak az európai helyszínek a kiskereskedelmi ágazathoz is.
Az ünnepi vásárok vonzzák a járókelőket.
A gyalogos forgalom növekedése előnyös a közeli kereskedelmi egységek, különösen az üzletek, éttermek és kávézók számára.
A megnövekedett látogatószám gyakran magasabb értékesítéshez és az ismertség növekedéséhez vezet, ami pozitív dominóhatást eredményez a közeli vállalkozások számára. A karácsonyi vásárok gyakran előnyben részesítik a helyi és kisvállalkozásokat, megjelenési, árusítási lehetőséget biztosítva számukra termékeik és szolgáltatásaik bemutatásához. Az ünnepi vásárok segítik a helyi vállalkozásokat ügyfélkörük bővítésében és a márka ismertségének növelésében. E tényezők összessége élénkítő hatással lehet a kereskedelmi ingatlanszektorra is, a karácsonyi vásárok közvetlen szomszédságában.
Az Egyesült Államokban készült felmérés szerint kiskereskedők és a kézművesek közül sokak számára az év utolsó hat hete hozza a forgalom akár 50 százalékát is, bár a nemzetközi tapasztalatok alapján, akarácsonyi vásározással járó költségek is jelentősek az árusok számára.
Az Egyesült Királyságban pedig arról készült néhány éve felmérés, hogy a karácsonyi vásárok milyen hatást gyakorolnak a helyi közösségekre, és hogyan járulnak hozzá a városok gazdasági jólétéhez. A kutatás során a karácsonyi vásárok széles körét vizsgálták, a kisvárosok kétnapos rendezvényeitől a nagyobb városközpontok hatalmas, többhetes helyszíneiig.
Az évek során a karácsonyi vásárok egyre nagyobb mértékben járulnak hozzá a fogadó város gazdasági jólétéhez,
és kulcsfontosságú eszközök lehetnek a marketing és promóció során a látogatók számának növelésében.
Érdemes azt is megemlíteni hatásaik kapcsán, hogy a karácsonyi vásárok sokkal szélesebb demográfiai csoportot vonzanak, mint általában a helyi piacokon egyébként zajló kereskedelem, ilyen módon új ügyfeleket csalogatva minden korosztályból és kultúrából az ünnepi vásárokra
A legkedveltebb vásárok listája eltér a leglátogatottabbakétől.
Ugyanakkor a budapesti kivételes helyzetben van: a legnagyobb látogatószámmal rendelkező vásárok rangsorában is szerepel, a középmezőnyhöz sorolható a 800 ezer fős látogatottságával,
ahogyan ezt több forrás is, közöttük az EnjoyTravel 50 városra kiterjedő gyűjtése is mutatja.
Az egy lakosra jutó látogatószám is magas, mivel általában csak a nagyobb népességgel rendelkező országokban, az Egyesült Királyságban, vagy Németországban vannak milliós látogatószámmal rendelkező vásárok. Régiónkban a vendégek számában a magyar fővárost csak Bécs előzi meg, amely a nemzetközi turizmus szempontjából is kiemelt helyzetben van,
míg az idegenforgalom szempontjából szintén jelentős Prágát lehagyja a budapesti vásárok látogatottsága.
A cikket támogatta a Pepco. Érezhető minőség, szerethető áron.