Egyelőre bizonytalan, hogy meddig nem lehet használni a vörös-tengeri útvonalat. Az iparágban most hetekről beszélnek. A Hapag-Lloyd már döntött is, sorozatos támadások után elkerülik az érintett vizeket – mondta a Bloombergnek Rolf Habben Jansen, a társaság vezérigazgatója.
Noha az Egyesült Államok egy munkacsoportot állítana fel annak érdekében, hogy megakadályozza a kereskedelmi hajók megtámadását, egyelőre nem ért el sikereket, ugyanis a húszi lázadók változatlanul rajtaütésekkel fejezik ki a Hamász iránti támogatásukat. A régióban attól tartanak, hogy a túl erőteljes válasz csak fokozza az erőszakot.
A szállítmányozók tehát Afrika megkerülése mellett döntenek.
Ez amellett, hogy minden egyes hajó költségét egymillió dollárral emeli meg, az utat hét-tíz nappal is meghosszabbítja.
A piaci reakció sem maradt el, az olajár hosszú lejtmenet után elindult felfelé. Egy hordó északi-tengeri Brentért 79 dollár fölött kellett fizetni szerda délelőtt.
Nehéz megmondani, hogy a támadások meddig tarthatnak, de rosszabb és tartósabb hajózási vészhelyzettel kell számolni, mint a Szuezi-csatorna 2021-es leállásakor, amikor is egy kereskedelmi hajó keresztbe fordult a vízi úton. Ami biztos, hogy most az összes hajó, az olajtankerek, az autókat szállítók és a gabonaszállítók is egyaránt kénytelenek körbehajózni Afrikát, ami kockázatot jelent a globális gazdaságra, miután a költségek növekedése fűti az inflációt is - írja a Világgazdaság.
Afrika megkerülése mellett nem igazán van más választás az iparágnak, ugyanis a viszonylagos védelmet nyújtó konvojkíséretek megszervezése sem egyszerű, viszont költséges.
A kereskedelem szereplői mindenesetre csak akkor térnek vissza a megszokott útvonalra, ha megbizonyosodtak róla, hogy az valóban biztonságos, de most nehéz megmondani, hogy ez mikorra valósul meg.
További részleteket ide kattintva olvashat a témában.