Megjósolhaatlan, hogyan hat majd az európai gazdaságokra a Vörös-tengeren kialakult helyzet, melyben amerikai hajók is veszélybe kerültek. Az Irán által támogatott húszik miatti bizonytalanság már érezteti hatását. Bár a decemberi gazdasági adatokon egyelőre nem látni a húszi támadások hatását, de a szakértői kommentárok szerint később a "jelentéktelentől" a "mindent felborítóig" terjedhet a vörös-tengeri, hajókat érő támadások hatása.
A jemeni húszik vörös-tengeri támadásai a kereskedelem szempontjából sokkal súlyosabban érintik az áruk behozatalát Európába, mint a kivtelt.
Az Ázsiából Európába érkező áruk közel negyede tengeri úton jön, elsősorban a vörös-tengeri útvonalon a Szuezi-csatornán át, míg az európai exportnak csak 10 százaléka használja ugyanezt az útvonalat.
Bizonyos, hogy a vállalatok miatt előbb-utóbb az európai országok kormányainak is lépniük kell a helyzetük enyhítése érdekében, hogy sajátos szabályozással segítsék átvészelni a következő hónapokat – vélik elemzők.
A nehézségek pedig már láthatók. A hajók elleni támadások miatt
a szállítási költségek brutálisan emelkednek, a szállítási idők megnövekedésével az áruk 15-20 nappal többet töltenek a tengeren.
Ráadásul a téli időjárás miatt csak további késésekkel tudják áruik kirakodását megkezdeni a fogadó észak-európai kikötőkben. Ez idővel áruhiányhoz és az árak emelkedéséhez vezethet a boltokban.
Ha pedig ez nem lenne elég, újra veszélyes hajósok mozgolódnak Szomália partjainál, egészen a jemeni felségvizekig, hogy még kockázatosabbá tegyék a vörös-tengeri áruszállítást.
A húszi lázadók mellett a nyugati országoknak további problémát jelenthetnek a térség jellegzetes dhow vitorásain felbukkanó kalózok. Az amerikai haditengerészetnek és más szövetséges katonai erőknek könnyen lehet, hogy hamarosan nem csak húszikkal, hanem a szomáliai kalózokkal is fel kell venniük a harcot.
A Nemzetközi Tengerészeti iroda (angol rövidítéssel: IMB) 2023-ra kiadott jelentése a kalózkodásról romló tendenciát mutat. A friss jelentésben kiemelik, hogy 2023-ban szomáliai kalózok igazolhatóan eltérítettek egy kereskedelmi áruszállító hajót (ez december 14-én történt). Ez 2017 után az első ilyen eset volt.
Csakhogy a szomáliai kalózok tevékenysége minden bizonnyal nem merült ki ennyiben.
Ahogy a húszi terroristák hajók elleni támadásait is nyilvántartják, úgy az IMB is vezeti a világon az évente végbement kalóztámadásokat vagy azok kísérletét. Ám kimutatásaikban csak az ekként lejelentett esetek szerepelnek, akkor, ha azokat a nemzetközi kereskedelemben részt vevő áruszállító hajó ellen követik el. Vagyis a valószínűsíthetően szomáliai kalózokhoz köthető támadásokból jóval több van, mint amennyi a jelentésekben szerepel.
Több hajózásbizonsági szakértő felhívja a figyelmet arra, hogy a szomáliai kalózok már a decemberi akció részeként eltérítettek két dhow hajót is. Ezek a fából készült jellegzetes vitorlások a kalózok számára ideális álcaként szolgálhatnak támadásaikhoz.
2023 novemberében egy iráni halászhajót térítettek el, váltságdíjat kérve a legénység tagjaiért.
Szintén novemberben egy iráni olajtanker ellen indítottak akciót, végül egy közeli amerikai hadihajó közbeavatkozása hiúsította meg azt, hogy ebből a támadásból is hasonló alakuljon ki, túszokkal, váltságdíjat követelő szomáliai terroristákkal.
A friss információk szerint pedig nagyjából az elmúlt két hónapban már ötre nőtt a vélelmezhetően szomáliai kötődésű kalózok által eltérített dhow hajók száma.
Elemzők szerint biztos, hogy
a partok menti bűnözők könnyen kihasználhatják a húszik jelentette fenyegetést a Vörös-tenger előszobájának tekintett Ádeni-öbölben áthaladó keresledemi hajók elleni támadáshoz.
Mindez azért is aggasztó, mert az elmúlt években sikerült visszaszorítani ezt a jelenséget. Az Afrika partjainál zajló tengeri kalózkodás melegágya a nyugat-afrikai Guineai-öböl lett.
Most viszont Szomália partjai, illetve a húszi terroristák mellett a kalózok okán is újra nagyon veszélyesnek számíthat az Ádeni-öböl térsége. A szomáliai kalózok kihasználhatják a jemeni húszi lázadók akciói nyomán kialakult helyzetet, és támadásokat indíthatnak a kereskedelmi áruszállító hajók ellen. Nem véletlen, hogy Szomália kormánya nemrég hivatalosan is nemzetközi segítséget kért az újra megerősödő szomáliai kalózkodás jelentette veszély kezelésére.