Továbbra is érvényben van az átmeneti repülési tilalom 171 utasszállító repülőgépre. A Boeing 737 MAX-9 modell gépeinek földönt tartását azután rendelte el az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA), hogy az egyikkel az Alaska Airlines kényszerleszállást hajtott végre, miután még nem repülési magasságban, hanem emelkedés közben, 5.000 méteren kiszakadt a gép egyik oldalpanelja.
Az FAA előírta valamennyi földön tartott gép ellenőrzését.
A repülőgép baleset után nemrég pedig újabb ellenőrzést rendelt el a hatóság, ezúttal a Boeing 737-900ER típusú gépekre. A repülőgépek átvizsgálásának oka, hogy vészkijárati ajtajaikat hasonló módon alakították ki, mint a MAX-9-es gépeken.
Az Alaska Airlines repülőgépének technikai problémája kapcsán azt gyanítják, hogy az a modell valamennyi példányát érinti. Hivatalos jelentést még nem adtak ki repülőgép átvizsgálásáról, és arról sem, hogy azonosítottak-e bármilyen repülőgép meghibásodást az ellenőrzött Boeing repülőgépeken.
A MAX-9-es gépek egyik legnagyobb felhasználója a United. A légitársaságnál zajló repülőgép ellenőrzések kapcsán korábban ismertté vált, hogy legalább 5 vagy 10 olyan gépet találtak, melyeken meglazultak a kérdéses oldalpanel egyes csavarjai.
Később az Alaska Airlines utasszállító repülőgépein is találtak meglazult csavarrögzítéseket.
A helyzet mindenestre óriási légi közlekedési káosszal fenyeget. A Boeing balesetek nem tesznek jót a vállalat megtépázott hírnevének. A Boeing 737 MAX-9 gépek földön tartása sokakban a MAX-8-as gépekhez köthető tragikus légi közlekedési baleseteket idézi fel. Akkor néhány hónapon belül két végzetes repülőgép balesete volt annak a modellnek, a katasztrófákban több százan meghaltak.
Ráadásul további, mintegy 380 Boeing repülőgépet át kell vizsgálni az FAA döntése nyomán. A Boeing 737-900ER modelleken az ajtót tartalmazó oldalpanelt ugyanúgy rögzítették, mint az Alaska Airlines érintett gépén és több tucat másikon.
A Boeing repülőgépeihez köthető balesetek sorában egészen meghökkentők is vannak. Ahogy az Origo megírta, idén márciusban lesz tíz éve, hogy a Malaysia Airlines Kuala Lumpur és Peking között közlekedő MH370-es járata a kijelölt repülési útvonalról letérve, a földi légi irányítással minden kapcsolatot megszüntetve a tenger felett máig tisztázatlan körülmények között eltűnt. A járatot a légitársaság egy Boeing 777-es géppel teljesítette, azaz teljesítette volna.
Idei repülőgép baleset az Atlas Air Boeing 747-8-as repülőgépének kigyulladása. A repülőgép baleset Miami repülőtere felett, közvetlenül a felszállás után történt január 19-én. Lángok csaptak fel a gépből, ezért a pilóta kényszerleszállást hajtott végre. Ez volt a legutóbbi drámai meghibásodás a Boeingnél.
S bár a Boeing légi balesetei kapcsán talán háttérbe szorult a hírekben, de
az idei év halálos áldozatokkal járó repülőgép balesettel kezdődőött.
A vizsgálatok még tartanak a január 2-án, a tokiói Haneda reptéren történt repülőgép baleset ügyében. Az esemény során a Japan Airlines légitáraság leszállást végrehajtó gépe ütközött a parti őrség várakozó teherszállító repülőgépével, mely ellátmányt vitt volna a szigetország földrengéstől sújtott területeire. A lángra kapó utasszállító gépről minden utas és a személyzet is megmenekült, de a parti őrség gépén a kapitány kivételével mindenki, öt ember meghalt.
A légitársaság érintett gépe és a parti őrség gépe sem Boeing gyártmány volt. Az előzetes feltevések szerint ennek a balesetnek nem műszaki meghibásodás, hanem vélhetően emberi mulasztás vagy tévesztés lehetett az oka, de hivatalos hatósági jelentést még ennél az ügynél sem adtak ki.
A repülőgép balesetek oka egyelőre még egyetlen említett eseménynél sem tisztázottak. Hivatalos jelentések készülnek majd a balesetek okairól, melyben a hatóságok várhatóan tisztázzák, hogy repülőgép alkatrész vagy emberi emberi mulasztás, esetleg mindkettő oka-e az incidenseknek.
Egyelőre nincs információ arról, hogy a földön tartott repülőgépek átvizsgálásuk után mikor szállhatnak fel újra.
Azt mindenesetre több légiipari szereplő megemlítette a repülőgép balesetek kapcsán, hogy azok alapvető okai vélhetően a Boeing minőségbiztosításának lazulásában keresendők.
A világ egyik meghatározó, az európai Airbus mellett a legnagyobbnak számító utasszállító repülőgép gyártója mindenesetre komoly kihívások elé néz, legyen szó akár a repülőgépek műszaki hibájáról, akár másról. A vállalat mindenesetre már január közepén bejelentette, hogy javít minőségellenőrzésén, különösen azért, mert az FAA a Boeing 737 MAX-9-es gépek teljes gyártási vonalát ellenőrzi, azaz beszállítókat is.
Cikkünk kiemelt képének forrása az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB)