A Skála áruházak, pontosabban azok épületei manapság a régi budapesti áruházak közé tartoznak. Sokan ekként, valamint talán némi nosztalgiával gondolnak például a Skála Metróra, még úgy is, hogy egyes régi áruházak épületei valamilyen módon jelenleg is hasznosulnak. Ez nem is csoda. Hiszen annak idején az egész ország kívülről fújta a reklámszövegeket, különösen a Skála áruházak reklámfigurája által elmondottakat. A rendkívül népszerűvé vált Skála reklámfigura rengeteg helyen megjelent, még személyes használati tárgyakon is. A kiskereskedelem azonban változik, így a Skála áruházak rendszerváltása után, már jó ideje nem létezik sem a Skála-Coop, sem a Skála Kópé. A kópé mára valamilyen formában a közelmúlt történelmének a része lett, és az akkori generációk emlékezete mellett már önálló szobrocska is őrzi az emlékét az egykori Skála Metro Áruház előtt a Nyugati téren.
"Én vagyok a Skála Kópé, szívem a vásárlóké!" – énekelte Skála Kópé. A Skála reklámfigáráját Jaronics Béla, a cég marketingese alkototta meg.
1976-ban a Fehérvári úton nyílt meg az első, a Budai Skála, amelyet nyugati stílusú kereskedelmi bevásárlóközpontnak szántak. Ezt követte az első vidéki egység Székesfehérváron, aztán sorra épültek tovább az egységek, például a Kőbányai Skála áruház, és megnyílt a Skála Konzum áruház is. Ezeket közös márkanéven fogtak össze. Az egységesítési törekvés jegyében született meg a saját reklámfigura is.
1978 körül már elkészült az első, fekete-fehér figura. Neve nem volt, de némi átalakítást követően megszületett a Skála áruház reklámfigurája, a Skála Kópé.
Azért kópé, mert ez a Skála áruházaknak is a jellemzője volt: igyekeztek furfangosak lenni a vásárlókat célzó akcióikkal, a Lottó vagy a Corvin áruházakban, illetve a Centrum áruházakban szerzett vásárlói tapasztalatokat felülmúlót kínálni. A fogyasztók gyereki énjére akartak hatni. A névadás is Jaronics nevéhez fűződik, ő volt a figura keresztapja, ám a rajz és a belőle készült reklámfilmek már csapatmunka eredményei voltak.
„Bemegyek, kijövök, de milyen jól kijövök, ha bemegyek" - így szól a Skála Kópé-reklám egyik, napjainkra szinte legendássá emelkedett másik reklámdala. Ez a szöveg az első hazai animációs reklámfilmhez kötődik, amely Sas István rendezésében 1981-ben a XI. reklámfilmfesztiválon 2. díjas lett. A zenéjét Rusznák Iván szerezte.
Nézze meg galériánkat a Skála áruház reklámfigurájáról:
A vidám Skála-reklámfigura reklámszlogenjei széles körben váltak ismertté, és a Skála Kópé olyan népszerű lett, többek között gyufásdobozokon, ruhaneműn, esernyőn is szerepelt, sőt, kabalafigura készült belőle.
Például a filcből készült Skála Kópé bábfigura 25 centiméteres nagyságban 134 forintba került a nyolcvanas években.
A rendszerváltást megelőző időszakban, a kommunizmus korában a korábbi Úttörő Áruház, Konzum Áruház és más régi áruházak után a két nagy országos áruházlánc, a Skála-Coop és a Centrum – persze a szocializmusban megszabott kereteken belül – rivalizált egymással. Utóbbi akciós napja a Centrumhétfő volt, amikor kedvezményes áron kínáltak rengeteg terméket. Erre volt a válasz a Skála kedd, a következő szövegű reklámmal: „Megjön a kedve, ha vár a keddre, mert minden kedden más és más kedvezménnyel kedveskedik minden Skála áruház" – énekelte a Skála reklámfigurája, Kópé.
Így indult a Skála áruházak története
A Skála-Coop (köznapi nevén Skála) a magyar kiskereskedelem egyik legjelentősebb szereplője volt a kommunizmus időszakában. Első áruházát, a Skála Budapest Nagyáruházat 1976. április 3-án nyitották meg a XI. kerületi Schönherz Zoltán (a mai Október 23.) utcában. A második egység, a Fehérvár Áruház megnyitására két évvel később, 1978. április 1-én került sor, innentől kezdve pedig sorra épültek az áruházak országszerte. A Skála Metrót 1984. április 28-án avatták fel a Nyugati (akkor: Marx) téren. A Skála-Coop első igazgatója Demján Sándor volt, aki új kereskedelmi filozófia alapján vágott bele az új áruházlánc létrehozásába. Fénykorában az áruházlánc szinte minden nagyobb városban jelen volt.Az értelmiség érdeklődését is felkeltette a reklámfigura, Kuczka Péter író 1984-ben például azt nyilatkozta, hogy nagyon tetszik neki a Skála Kópé-reklám nyelvi leleményessége is:
Ide most benézek, egy-két dolgot kinézek, mindjárt jobban kinézek."
A reklámból nekem a Skála Kópé tetszik igazán. Ahogy bemegy és kijön, benéz és kinéz, az igazán kiváló, ez csak magyarul lehetséges. Meg kell változtatni egy igekötőt és minden megváltozik" - lelkesedett az író.
Lapozzon, a következő oldalon bemutatjuk az összes, Skála reklámfigurával készült reklámot, és elmondjuk, hogy jelent meg Puskás Öcsi egy reklámfilmben a közkedvelt reklámfigura mellett!