Japán két legnagyobb légitársaságának, a Japan Airlines-nak és az ANA-nak a leányvállalatai érintettek abban a csalási botrányban, melyre nemrég derült fény. A dolgozók egy része a vizsgafelügyelők beleegyezésével csalhatott a munkakörük betöltéséhez szükséges írásbeli vizsgákon.
A Japan Airlines közlése szerint két cégüknél 11 dolgozó érintett az ügyben.
A 2022-től 2024-ig zajlott vizsgáztatásokon ezek a munkavállalók a tankönyveik használatával válaszolták meg a vizsgakérdéseket a vizsga lebonyolítását felügyelők jóváhagyásával. Utóbbiak közül öt fő érintett.
A Japan Today szerint a légi társaság jelentette az esetet a polgári légi közlekedést felügyelő hatóságnak.
A dolgozók a poggyászszállító, illetve a fedélzeti ellátására szánt élelmiszert szállító autók vezetői voltak a tokiói Haneda repülőtéren. A Bloomberg értesülései szerint az érintettek mindegyike visszaadta a reptéri munkához kiállított vezetői engedélyét.
Az ANA-nál hasonló csalás történt a Jomiuri Sinbun információi szerint.
A konkurens légi cég két leányvállalatánál összesen 82, a földi kiszolgálásban dolgozó munkavállalóról bizonyosodott be, hogy a vizsgán jegyzeteiket használva mentek át.
A vizsgabotrány ügye különösen kínos a január 2-án történt súlyos légi baleset után. Mint akkor az Origo megírta, a Japan Airlines egyik repülőgépe leszállás közben ütközött a japán parti őrség várakozó teherszállító repülőgépével. A személyszállító utasai és személyzete komoly sérülések nélkül megúszták a balesetet, de a másik gépen a pilóta kivételével mindenki, öt fő meghalt.
A baleset után egyes légi közlekedési szabályok felülvizsgálatát rendelték el, várhatóan több ponton is szigorítanak azokon, hogy megelőzzék a hasonló eseteket.
A csalási botránnyal kapcsolatban a Japan Airlines közleményben ítélte el a lebukott munkavállalók tettét. Ebben jelezték, hogy azt a kötelezettségek megszegésének, egyúttal "a repülés biztonságának aláásásával fenyegető, súlyos szabálysértésnek" tekintik.