Mint ismert, Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatát elfogadta Karácsony Gergely főpolgármester, tehát kormányzati közbenjárás hatására március elsejétől a fővárosi közösségi közlekedésben is használható az ország- és vármegyebérlet.
Lényeges szempont az is, hogy a megállapodás értelmében
A korábbi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a kormány és a Főváros a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt, valamint az ahhoz kapcsolódó menetdíj-kiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztja meg. Az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.
Ezzel az ÉKM és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. A Fővárosi Önkormányzat agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak.
Nyertesek
Szintén a közlekedéssel kapcsolatos eredmény, hogy a MÁV-Volán csoport munkavállalóit tömörítő 9 reprezentatív érdekképviseletből 7 már hétfőn elfogadta a kormányzati béremelési ajánlatot, később pedig a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SzAKSz) is jelezte, hogy aláírja a megállapodást, azaz létrejött a bérmegállapodás minden szakszervezettel.