Az EU NAVFOR azokat a haditengerészeti erőket jelöli, melyek az Indiai-óceán biztonságának elősegítésében, a kalózkodás elleni fellépésben vesznek részt. Az általuk kiadott jelentés szerint szomáliai kalózokra utaló nagyobb hajókat találtak az Indiai-óceánon.
A kiadott közlemény szerint a kalózok a hajókat tengeri bázisnak, anyahajóként használhatják.
Ez különösen aggasztó fejlemény, mert ahogy arról az Origo beszámolt, novemberben szomáliai kalózok több dhow típusú halászhajót eltérítettek a térségben.
Biztonsági elemzők szerint egyelőre nem tisztázott, hogy ezeket a dhow-hajókat azért térítették el, mert azokat a támadások bázisaként használják, vagy "pusztán" fegyveres rablások voltak.
A NAVFOR elemzői szerint az azonosított anyahajók az óceán déli térségében, a szomáliai partokkal nagyjából azonos szélességi fokokon vannak. Ezeken a vizeken kisebb a nemzetközi erők jelenléte, kevesebb járőrözés zajlik ott.
Azt is feltételezik, hogy a kalózok az anyahajókról figyelemmel kísérik a térségen áthaladó teherhajókat.
Amelyekről úgy gondolják, hogy nincs a fedélzeten fegyveres biztonsági szolgálat, azt megtámadhatják.
A NAVFOR-nál jelezték, hogy az anyahajókról elkövetett támadások a szomáliai kalózok jellegzetes stratégiája volt nagyjából egy évtizede, amikor a legrosszabb volt a helyzet az Indiai-óceán és az Ádeni-öböl vizein.
A gCaptain arról is ír, hogy január 24-én és január 27-én is támadásokat intéztek szomáliai kalózok áthaladó teherhajók ellen.
Január 29-én pedig a Seychelle-szigetek parti őrsége sietett egy másik hajó segítségére, amelyet valószínűleg 12 kalóz szállt meg, és akik a parti őrség közeledtére elmenekültek.
Aggasztó, hogy ezt a támadást biztosan anyahajóról indították.
A brit székhelyű EOS kockázatelemző szerint ezek az akciók azt mutatják, hogy újra erőre kaphat a szomáliai kalózkodás, mely az utóbbi években majdnem teljesen eltűnt.
A felerősödés további kockázatokat jelent a tengeri áruszállítás számára, mely a Vörös-tengeren a hútik támadásai miatt kialakult helyzetben már amúgy is nehéz helyzetbe került. Emiatt európai gyáraknak kell átmenetileg leállniuk, és áruhiányra is egyre több kereskedő készül.
A térség akkor vált újra kockázatossá, amikor 2023. január 1-jén lekerült róla a "magas kockázatú tengerterület" jelzés. Ezt a besorolást 2010-ben kapta a tengerterület a szomáliai kalózok jelentette fenyegetés miatt. A kalózok 2010-2011-ben 415 támadást, ezen belül közel 80 sikeres eltérítést hajtottak végre az ott áthaladó hajók ellen az EU NAVFOR adatai szerint.