A Bahijah nevű élőállat-szállító hajó még január 5-én hagyta el a nyugat-ausztráliai Fremantle kikötőjét , hogy rakományát a Közel-Keletre szállítsa. Ahogy a hivatalos közlések és a Vessel Finder adatai is megerősítik, most ugyanabban a kikötőben vesztegel:
A hajót azután utasította az eredeti útvonaláról való letérésre az üzemeltetője és az állatokat exportáló ausztrál vállalat, hogy felerősödtek a jemeni húszi lázadók támadásai a Vörös-tengeren áthaladó teherhajók ellen.
Az akciókra a térségben állomásozó amerikai és brit erők célzott csapásokkal felelnek. Így a Vörös-tenger kifejezetten veszélyes helynek számít, amelyen az áthaladást a Szuezi-csatorna irányába a legtöbb tengeri fuvarizó vállalat már nem vállalja egy ideje, és inkább a Jóreménység-foka felé kerülnek.
A Bahijah esete is jelzi, hogy a vörös-tengeri válság – ahogy az Origo bemutatta – nem pusztán az európai gyárakban okoz alkatrészellátási gondokat és egyes kiskereskedőknél várható átmeneti áruhiányt, hanem a világ más részeire is hatással van. Ausztrália a világ egyik legnagyobb élőállat exportálója, az állatok tengeren való szállítása szigorú szabályok szerint történik. Az egyik fő felvevőpiaca a Közel-Kelet, ahol az állatokat a muszlim előírások szerint vágják majd le, ezért élve szállítják őket.
A kialakult helyzet azonban mind az exportáló, mind a fogadó feleknek komoly gondokat okozhat.
A 16 ezer élőállatot szállító hajó kapcsán az ausztrál mezőgazdasági minisztérium államtitkára azt közölte a hétévégén, hogy egyelőre nincs jele egészségügyi vagy állatjóléti kockázatoknak.
Annak ellenére sem, hogy a kikötőben nagyon meleg van. Egyúttal megerősítette, hogy kiemelten kezelik a Bahijah ügyét.
Mindezt némileg árnyalja, hogy az ausztrál élőállat exportálók szakmai szövetsége szerint néhány juh elpusztult azután, hogy engedélyezték az állatok egy részének szárazföldre helyezését a várakozás idejére.
A szakmai szövetség azt is közölte, hogy egy másik hajó is útnak indult néhány napja, ami Jordániába tart. A hajó nevét nem közölték. Ugyanakkor a tengerhajózási adatok alapján a Reuters azt írja, hogy
egy Jawan nevű áruszállító pár napja elhagyta Fremantle kikötőjét, fedélzetén 60 ezer állattal.
Egyelőre nem tudni, hogy a két hajó azonos-e. A mezőgazdasági minisztérium a Bloomberggel annyit közölt, szintén a hajó megnevezése nélkül, hogy az élőállat-szállító hajónak 72 órával a Vörös-tengerre való tervezett belépési idő előtt engedélyt kell kérnie a veszélyes területre való behajózáshoz.
A gCaptain hajózási portálnak egy szakértő kommentárjában megjegyezte, hogy amennyiben a hajó nem fog áthaladni a Vörös-tengeren, úgy várhatóan a Perzsa-öböl térségébe irányítják, és a rakományt, azaz az élőállatokat, teherautókon fogják Jordániába vinni.