Új borjelölési szabályok segítik a fogyasztót, de feladatot adnak a borászoknak – jellemezte az új, a borászati termékeken is az élelmiszerekéhez hasonló információk megjelenítését előíró szabályozást Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára. Az egyébként már december 8. óta hatályos uniós rendelet által előírt információk megjelenítése a borcímkéken nehézkes lenne, ezért az agrártárca, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) együttműködésével egy QR-kódos megoldást fejlesztettek ki a kötelezettség teljesítésére.
Ezzel a megoldással az uniós szabályoknak megfelelve a borászok saját honlapjától elkülönülten, a winelabel.hu honlapra vezetve a fogyasztókat nyújt információt a borról, felsorolva annak
Ezenfelül 100 milliliterre, vagyis egy deciliterre vetítve a megtudhatók lesznek a tápérték-információk is, vagyis hogy az adott bor mennyi
tartalmaz.
A QR-kódot a borászok számára ingyenesen szolgáltatja a HNT
- írja a Világgazdaság.
Úgy számolnak, hogy éves szinten mintegy 300–500 millió forint adatszolgáltatási értéket takarítanak meg így a borászoknak. A QR-kódon feltüntetett adatok az unió mind a 27 nyelvén elérhetőek lesznek, ami nagy könnyebbséget jelenthet egyes kisebb tételű export esetén, mivel nem kell két-három karton bor miatt külön adatszolgáltatást végezni és QR-kódot készíteni mondjuk litván vagy észt nyelvű információkkal.
Az uniós rendelet szerint ezeket az adatokat ugyan 2023. december 8. után készült borok címkéjén kell feltüntetni, azonban a gyakorlatban a QR-kódokat – bennük egy „i” betűvel, hogy az esetleg a borász által már korábban használt QR-kódtól megkülönböztessék – csak az idei évjárata palackjain lesz kötelező feltüntetni.