A Temu és a Shein szinte teljesen leuralja az Egyesült Államokba irányuló légi teherszállítást. A kapacitásokat szinte kizárólag a két kínai hátterű vállalat köti le, aminek az a következménye, hogy a fennmaradó szabad kapacitásokért a légi fuvarozók egyre magasabb árakat kérnek.
A Nikkei Asia cikke megjegyzi, hogy a Temu, a Shein, és más kínai online áruházak sikeresen használják ki az egyébként kiskereskedelmi szempontból nyugodtabb időszakot, és gyors szállítási határidejükkel rengeteg megrendelést teljesítenek.
Ez már az Amazonnak is kihívást jelenthet. A világ jelenleg legnagyobb online kiskereskedőjének belföldi áruelosztó központjaiba az óceánon keresztül, tengeri áruszállítással érkeznek az árucikkek. A Shein és a Temu ezzel szemben közvetlenül a kínai gyártóktól szállít az amerikai végfogyasztókhoz, azaz a vásárlókhoz.
A kínai cégek valóban elképesztő tempót diktálnak. Egy 2023 június hónapjában kiadott amerikai kongresszusi jelentés szerint
a Shein és a Temu együttesen naponta 600 ezer csomagot indít útnak az Egyesült Államokba.
Hongkong és Kanton nagy kereskedelmi elosztóközpontok, az onnan induló légi teherszállítmányok szállításai költségei meredek emelkedésnek indultak a kínai vállalatok igényei miatt. Ez más cégeket azzal fenyeget, hogy nem tudják megfizetni a légi szállítási költségeket.
Jelenleg a legfontosabb hatás, ami a légi árufuvarozásnál jelentkezik, az a kínai online kereskedelmi vállalatok működése, mintsem a Vörös-tengeren kialakult helyzet
– értékelte Basile Ricard, a Bollore Logistics szakértője a fejleményeket. A világ egyik legfontosabb tengerhajózási útvonalának számító, a Szuezi-csatornába tartó vörös-tengeri útvonal jelenleg nem biztonságos a húszik jelentette fenyegetés miatt, aminek okán a teherhajók Afrika irányába kerülnek, a cégek egy része pedig légi áruszállításra váltott.
A Cargo Facts Consulting más módon összegezte azt az elképesztő árumennyiséget, amivel a nagy kínai online kiskereskedők maguk alá gyűrik a légi árufuvarozást. Számításaik szerint a Temu 4000 tonna, a Shein 5000 tonna, az Alibaba 1000 tonna, a TikTok online kereskedelmi felületéhez kapcsolódóan 800 tonna árut indít útjára naponta.
Az elemzőcég szerint az összmennyiség nagyjából 108 Boeing 777-es típusú áruszállító gép napi kapacitását fedi le.
A Republicworld egy német logisztikai szakemberre hivatkozva összehasonlításként megemlíti, hogy az Apple legfeljebb 1000 tonnát szállít naponta.
Az amerikai Boeing repülőgépgyártó tavaly kiadott előrejelzése szerint a Kínából induló áruk légi fuvarozására akkora a kereslet, hogy az áruszállító légiflotta nagysága 2022 és 2042 között megháromszorozódik, és 750 repülőgépre emelkedik.
Ahogy az Origo bemutatta, a látványosan megerősödő kínai online kiskereskedők komoly kihívást jelentenek a hagyományos piaci szereplőknek. Például a Shein ruházati forgalmával a H&M-nek és a Zarának is jelentős vetélytársává vált. Ugyanakkor a Magyarországon is ismert webáruházakat sok kritika éri agresszív hirdetési gyakorlataik miatt, sőt, a Temu és a Shein már egymással is perre ment emiatt. Az Origo arról is beszámolt, hogy Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálja a Temu hirdetési gyakorlatát.