Az amerikai Talker Research nevű piackutató vállalat nemrég online felmérésben kérdezte az amerikaikat a borravalóról. A válaszok értékeléséből kiderült, hogy egy amerikai évente átlagosan 500 dollárt (kb. 180 ezer forint) költ borravalóra, nem csak a vendéglátóhelyeken, hanem akár bolti vásárlásnál is. De más is világossá vált: a kutatást végző cég szerint ugyanis az amerikaiak nem szívesen költenek nagyjából 40 dollárt havonta borravalóra, de úgy érzik, ezt elvárják tőlük.
Ez utóbbi oka az lehet, hogy az Egyesült Államokban tapasztalható magasabb inflációt mindenki a bőrén érzi meg. A felmérés eredményei szerint rengetegen gondolják úgy, hogy mivel az árak nőttek, ezért a számla végösszegéhez arányosított borravaló mértéke is nőtt, ami sokakat kellemetlenül érint. Ráadásul a felmérés eredményei alapján sokan kényelmetlenül érzik magukat azért, mert úgy vélik, elvárják tőlük, hogy plusz dollárokat tegyenek az asztalra.
Az eredmények szerint az amerikaiak 26 százaléka "kényszerként" éri meg a borravaló adását. Igaz, majdnem ennyien vannak azok (24 százalék), akik ritkán éreznek magukon ilyen nyomást.
Ezen nyomás kapcsán nagy különbség van az egyes generációk között.
A Z-generáció és a millenniumi generáció harmada (33 százalék) érzi úgy, hogy mindenképpen borravalót kell adnia, akár akkor is, ha üzletben vásárol. Többségük utána bűntudatot érez, mivel úgy érzi, hogy külső nyomásra, szándéka ellenére cselekedett.
Nemrég a HelloPay jelentkezett országos, reprezentatív kutatásának eredményeivel a felnőtt lakosság gyakorlatáról a borravaló adásával kapcsolatban. Eszerint a felnőttek véleménye megoszlik arról, hogy milyen szituációban, kinek és mennyit illik fizetni egy szolgáltatásért – különösen, ami a vendéglátóipart illeti.
A megkérdezettek negyede mindig, 13 százalékuk viszont sosem ad borravalót, és a fiatalabb generációk is egyre öntudatosabbak a kiszolgálás díjazását illetően.
A 18-65 éves magyar internetezők 75 százaléka jár el valamilyen gyakorisággal különböző vendéglátóhelyekre, melyek között az éttermek (49 százalék) és a cukrászdák, kávézók (44 százalék) a legnépszerűbbek.
Minden negyedik megkérdezett mindig és szívesen ad borravalót bárhol, ha elégedett a szolgáltatással.
Minden ötödik válaszadót a szokás vezérli (20 százalék), közel minden harmadik (30 százalék) ugyan szokásalapon dönt, de csak akkor ad, ha elégedett a szolgáltatással. A megkérdezettek 13 százaléka egyáltalán nem ad borravalót, egytizedük pedig az aktuális hangulata alapján dönt. A kiszolgálásért járó extra pénzt elsősorban az éttermi felszolgálóknak tartogatják a felmérésben résztvevők, de a futárok munkáját is egyre többen méltányolják ilyen módon.
A borravaló és a szervízdíj közti különbséggel saját bevallása szerint a megkérdezettek 75 százaléka tisztában van. Abban az esetben, ha nem számolnak fel szervizdíjat, a többség 5-10 százalékos összegű borravalót ad, szervizdíj mellett pedig átlagosan 6 százalékot.
Érdekes módon a 18-29 évesek megfontoltabbak ebben a tekintetben, mint a többi korosztály. De nemcsak korosztályos különbségek mutatkoznak a borravaló megítélésében, hanem kulturálisak is: az Egyesült Államokban például szinte kötelező 20-25 százalékot hozzácsapni a számlához, míg Európa nagy részén a 10 százalék körüli borravaló már nagyvonalúnak számít. Máshol a kötelező szervízdíj is borzolja a kedélyeket.
A felmérésből egyértelműen látszik, hogy a bankkártyás fizetési mód (70 százalék) mára jócskán felülmúlta a készpénzes fizetést (59 százalék) a vendéglátó- és szórakozóhelyeken.
A digitális borravaló fogalmát minden második megkérdezett ismeri, a negyedük pedig már gyakorlati tapasztalattal is rendelkezik.