1942. november 23-án II. világháborús hadicselekményként elsüllyesztették az SS Tilawa nevű hajót. Az SS Tilawa nem katonai jármű volt, hanem polgári. Fedélzetén 732 utast szállított, akiket 222 fős személyzet kísért, és bár tartózkodtak tüzérek a fedélzetén, a hajó célja az utasok és 6000 tonna rakomány célba juttatása volt.
Az SS Tilawa az indiai Mumbaiból tartott a dél-afrikai Durban felé, de soha nem ért oda. A Seychelles-szigeteknél haladt, amikor a japán haditengerészet egyik tengeralattjárója torpedóval eltalálta, majd egy óra elteltével egy másik torpedó is súlyos sérülést okozott a hajótesten.
Az utasszállító a második torpedótalálat után elsüllyedt, 280 ember halt meg a katasztrófában.
A túlélők két napig hánykolódtak a hajótestből megmaradt darabokon, mire a HMS Birmingham kimentette őket.
Az SS Tilawa volt az egyetlen olyan polgári hajó, melyet a II. világháborúban elsüllyesztettek az Indiai-óceánon, és nagyon hamar az "indiai Titanic" néven kezdték emlegetni, utalva minden idők legismertebb tengeri katasztrófájára.
A SS Tilawa tragédiája azonban nem pusztán a történészek, hanem a kincsvadászok fantáziáját is megmozgatta. 2012-ben Ross Hyett brit autóversenyző megalapította az Argentum Exploration nevű céget, befektetőket szerzett hozzá, és nekiállt felkutatni a tenger fenekén nyugvó hajóroncsokat. Így az SS Tilawát is, melynek rakományából a legértékesebb hányadot azok az ezüstrudak jelentették, melyekből Dél-Afrikában vertek volna pénzérméket.
A 2364 darab ezüsttömbből álló kincsre rá is bukkantak a komoly felszereltséggel rendelkező búvárok 2017-ben a Seychelles-szigetek térségében, 3500 méter mélységben. Az ezüstöt kiemelték, majd két év megfeszített munkája után a hajó maradványaira is ráakadtak.
Az ezüst értéke megtalálásakor 43 millió dollár volt, azaz mostani árfolyamon kb. 15,5 milliárd forintot ér.
A szenzációs felfedezés azonban hamar tárgyalótermi drámává változott. Bár az Argentum-nál a legkorszerűbb technikával rendelkeztek a tengeri kutatásokhoz, de téves információkkal bírtak arról, hogy az indiai Titanic ezüstje melyik országot illeti meg, noha ezekkel győzték meg a befektetőket a vállalkozás finanszírozásáról.
A cégnél úgy vélték, hogy a brit kormány adott arra fedezetet, ez azonban nem állta meg a helyét. A kincsvadászok azt is gondolták, hogy mivel dél-afrikai felségvizeken kívül lelték fel az ezüstöt, ezért az ország ez alapján sem formálhat rá jogot.
Hosszadalmas, éveken át húzódó, számos fordulaton át zajló bírósági eljárás vette kezdetét, mely a brit Legfelsőbb Bíróság döntésével most lezárult.
A bíróság kimondta, hogy az ezüstkincs a Dél-afrikai Köztársaságot illeti meg, és azzal kapcsolatban a vállalkozás nem tarthat igényt semmire, még kompenzációra sem a kincs megtalálásáért.
A bíróság indoklásában kiemelte, hogy az ezüst eredeti célja nem kereskedelmi jellegű volt, hiszen a pénzverést a dél-afrikai állam valósította volna meg, nem pedig piacon alapon történt volna. Ezért a kincset kiemelők mint "megtalálók" nem tarthatnak rá igényt.