Bíróságára citálja az LVMH luxusipari óriáscég a két nagy amerikai fizetési szolgáltatót, a bankkártyáikról világszerte ismert Visát és Mastercardot. Az LVMH-hoz jól ismert luxusmárkák tartoznak a ruházat, az órák, és a kiegészítők világából, mint például a Louis Vuitton, a Tiffany & Co., a Christina Dior vagy a Bulgari. Ezek közül legalább egy tucat részt vesz a perben – írja a Retail Gazette.
A The Telegraph úgy tudja, hogy a per mögött egyenesen az LVMH tulajdonosa, Bernard Arnault áll, azaz az ő döntése volt a jogi eljárás megindítása a fizetési szolgáltatók ellen.
Bernard Arnault jelenleg a világ leggazdagabb embere, a luxusbirodalom első számú vezetőjéről készített összeállításunkból sok érdekességet megtudhat az üzletemberről és vállalatának működéséről.
Bár az ügy részletei nem ismertek, de meglehetősen egyértelműnek tűnik, hogy az LVMH (illetve Aranult) nem nyugodott bele abba, hogy
hosszú ideje vitatkoznak a két amerikai vállalattal a bankkártyás vásárlások jutalékáról, ám számukra eredménytelenül.
A vita hátterében az áll, hogy a kiskereskedőknek jutalékot kell fizetniük akkor a pénzintézeteknek, amikor egy vásárlójuk a Mastercard vagy a Visa által kibocsátott bankkártyát használja vásárláskor. A jutalék mértéke lehet a vita alapja, mely viszont elsősorban a bankkártyáikról ismert vállalatok döntési területe. Az LVMH indította eljárás alapja alighanem az, hogy a bírósággal mondassák ki, túlzó mértékű a bankközi jutalék mértéke, illetve egyoldalú módon kezelik azt az amerikai fizetési szolgáltató vállalatok.
A bankkártyás fizetések kapcsán jelentkező jutalékok illetve díjak régóta éles viták tárgyát képezik a kiskereskedelemben, legyen szó a világ bármely tájáról. Sok kereskedő azzal érvel, hogy a díjak csökkentik a piaci verseny hatékonyságát, milliókba kerülnek, és végső soron drágábbá teszik a vásárlást, mert a kiskereskedőknek valamilyen módon be kell azokat építeniük eladási áraikban. Mindez hosszú távon senkinek nem jó.
A luxusipari cégeket megelőzően több nagyvállalat döntött úgy, hogy jogi úton próbál érvényt szerezni álláspontjának a Visa és a Mastercard ellenében. A Vodafone, az Ocado és a Fortnum & Mason is indított már ügyeket a bíróságokon a kérdés miatt, egymástól függetlenül. A Vodafone egyik állítása az volt, hogy a jutalékok szedése a hatályos (brit) versenytörvénybe ütközik.
A két amerikai óriás szinte megszokta, hogy számos országban időnként bíróság előtt kell érvelniük a díjak mellett.
A Visa és a Mastercard is hangsúlyozza, hogy a jutalékok mértékét nem önkényesen állapítják meg,
hiszen figyelembe kell venniük az aktuális szabályozásokat, melyek kijelölik számukra a mozgásteret a döntéshez. Emellett folyamatosan törekednek arra, hogy ezért cserébe egyre jobb és jobb szolgáltatásokat nyújtsanak.