Döbbenetes, és tulajdonképpen amatőr - ezért a cégekre nézve még kínosabb - hiba miatt tűnt el átmenetileg 620 ezer magánszemély nyugdíj megtakarítása Ausztráliában. Az érintett ügyfelek az UniSuper alapkezelőnél tartják nyugdíjcélú megtakarításaikat. Az UniSuper Ausztrália egyik nagy nyugdíjbiztosítási alapja, mely elsősorban felsőoktatásban, illetve a kutatás-fejlesztés területén dolgozóknak kínál megtakarítási, befektetési szolgáltatásokat. A szolgáltató által kezelt vagyon mértéke gigantikus, 125 milliárd amerikai dollár körül mozog.
Körülbelül két héttel ezelőtt az alapkezelő ügyfelei azzal szembesültek, hogy nem férnek hozzá felhasználói fiókjukhoz, sőt, úgy általában az UniSuper online szolgáltatásaihoz sem,
mert az UniSuper mint szolgáltatás eltűnt a Google Cloud-ból, azaz a Google felhőszolgáltatásából.
Sokan közülük kétségbeestek amiatt, mert úgy tűnt, megtakarításuk egyszerűen eltűnt.
Kiderült, hogy amit tapasztaltak, az valóban az volt, aminek látszott: az UniSuper pénzügyi szolgáltató teljesen eltűnt a felhőszolgáltatásból ügyfelei hozzáférésével, adataival, pénzügyi nyilvántartásaival együtt.
Az elképesztő hibát az okozta, hogy a felhőszolgáltatás háttérben elvégzett hibás beállításai miatt az UniSuper pénzügyi szolgáltató teljes hozzáférése (és így ügyfeleié is) elveszett.
A hiba kijavításáig közel egy hét telt el, de amikor a nyugdíjalap tagjai újra hozzáfértek fiókjaihoz, azt tapasztalták, hogy egyenlegük még a korábbi értéket mutatja - azaz az anomália fennállásának ideje alatt vagyonuk nem gyarapodott.
Az ügy elképesztő vihart kavart.
A Google Cloud és az UniSuper vezérigazgatója közös közleményt adott ki, melyben nem győztek bocsánatot kérni a hibáért és az ügyfeleknek okozott nem kevés kellemetlen percért.
Kiemelték azt is, hogy nem hackertámadás történt, a tagok megtakarításai így biztonságban vannak.
A banális hibáról részleteket nem közöltek, azaz egyelőre nem tisztázott pontosan, hogy milyen mértékben terheli a felelősség a felhőszolgáltatót illetve a pénzügyi szolgáltatót a történtek miatt. A két cég vezetője ígéretet tett arra, hogy a visszaállított felhasználói fiókban látható egyenlegeket is frissítik, figyelembe véve azt, hogyan kellett volna változniuk a kiesett nagyjából egy hét alatt.
A beszámolók alapján az látható, hogy a Google Cloud-nál és az UniSuper-nél is hibáztak. A helyreállítást végül csak más szolgáltatóknál lévő tartalékmentésekkel lehetett elvégezni. Mindkét vállalat hangsúlyozta, hogy ilyen incidensre korábban nem került sor, és jelezték, lépésről lépésre megvizsgálják, milyen intézkedéseket kell tenniük ahhoz, hogy soha többé ne is fordulhasson elő.