Az Európai Bizottság vizsgálata megállapította, hogy a Mondelez 22 versenyellenes megállapodás révén élt vissza erőfölényével a nemzeti piacokon. A 2012 és 2020 közötti időszakra vonatkozó megállapodások egyebek mellett olyan rendelkezéseket tartalmaztak, amelyek kizárólag Mondelez-termékek értékesítését tette lehetővé egyes kereskedők számára.
Az egyik megállapodás tartalmazott olyan rendelkezést, amely arra kötelezte a Mondelez ügyfelét, hogy a belföldi értékesítéshez képest magasabb exportárakat alkalmazzon.
A megállapodások között volt olyan, amely megakadályozta egy tíz tagállamban működő forgalmazó számára, hogy a Mondelez előzetes engedélye nélkül válaszoljon másik tagállamokban található ügyfelek eladási kérelmeire.
Az uniós bizottság vizsgálata szerint a Mondelez visszaélt erőfölényével, amikor megtagadta egy németországi kereskedőnek, hogy csokoládét értékesítsen tovább Ausztria, Belgium, Bulgária és Románia területén, ahol az árak magasabbak voltak.
A chicagói székhelyű amerikai vállalat emellett megszüntette a csokoládé értékesítését Hollandiában, hogy megakadályozza azok Belgiumba történő behozatalát, ahol a vállalat ezeket a termékeket magasabb áron értékesítette.
Az Európai Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Mondelez jogellenes intézkedései megakadályozták, hogy a kiskereskedők szabadon szerezhessenek be termékeket az alacsonyabb árakkal rendelkező tagállamokban, és mesterségesen felosztotta az uniós belső piacot.
A Mondelez célja annak elkerülése volt, hogy a határokon átnyúló kereskedelem árcsökkenéshez vezessen a magasabb árakkal rendelkező országokban. Ez lehetővé tette a vállalat számára, hogy továbbra is magasabb díjat számítson fel saját termékeiért, ami végső soron kárt okozott az uniós fogyasztóknak – érvelt a brüsszeli testület.
A Guardian bizottsági közlés alapján megjelent beszámolójából kiderül: a cég manipulációinak köszönhetően 10 és 40 százalékos mértékű is lehetett a csokoládék árai közötti eltérés az EU-s piac országaiban, de esetenként ennél nagyobb arányú is előfordult.
Az Európai Bizottság végezetül leszögezte: továbbra is elkötelezett az indokolatlan kereskedelmi akadályok lebontása mellett, hogy biztosítsa az egységes piac jobb működését.
A vállalat piaci versenyt torzító magatartása a különös hátrányt okozhatott a piaci szereplőknek, valamint a fogyasztóknak is. A cég a világ egyik legnagyobb édesipari vállalata, mely számos nemzetközi márka termékeit állítja elő. Ezek közé tartoznak a Magyarországon is ismert Oreo, Toblerone, Milka termékek is. De jelentős szereplő a kekszek és a snackek piacán is.