Kiderült, hány konténer esett a tengerbe teherhajókról a tavalyi évben - rekord született

Vágólapra másolva!
Új rekordot hozott 2023 a kereskedelmi tengerhajózás világában: alig estek le konténerek a tengerbe a nagy szállítóhajókról útközben. Eddig minden évben jóval több árukonténer esett a vízbe a hajókról, mint az előző évben.
Vágólapra másolva!

Friss jelentést publikált a tengerhajózási iparági szövetség, a World Shipping Council (WSC). Adataik szerint 2023 új rekordot hozott a nemzetközi vizeken: mélypontra zuhant a fedélzetekről a tengerbe esett konténerek száma.

Az összesítés szerint tavaly összesen 221 konténer hullott a tengerbe. Ez kis szám ahhoz képest, hogy tavaly a kereskedelmi tengerhajózás mintegy 250 millió konténert szállított.

A 2023-as annak tükrében még kedvezőbb szám, hogy korábban a megelőző év, 2022 tartotta ezt a rekordot. Abban az évben összesen 661 konténert hagytak el a hajók, ami a megelőző évek adataihoz képest szintén jó eredménynek számított.

A tavaly elhagyott 221 konténer nagyjából harmadát később sikerült kiemelni a vízből.

konténerhajó, container ship, tengeri áruszállítás
2023-ban történelmi mélypontra esett vissza a hajókról a tengerbe esett konténerek száma (illusztráció)
Fotó: Georg Wendt / dpa Picture-Alliance via AFP

A WSC a tengerbe zuhant konténerek számáról először 2011-ben közölt jelentést, a 2008-as adatokkal nyitva a riportok során.  Korábban minden harmadik évben adták ki az elhagyott konténerekre vonatkozó jelentésüket, 2023 óta évente közlik azt.

"A tengerbe eső konténerek számának 2023-as csökkenése pozitív fejlemény, de nem dőlhetünk hátra. Minden konténer, ami a tengerbe veszik, potenciális fenyegetést jelent [tartalmuk miatt], ezért az a dolgunk, hogy ezt megelőzzük" - kommentálta jelentésüket a WSC vezérigazgatója, John Butler.

Az éves adatsorok áttekintése alapján megállapítható, hogy az évente elhagyott konténerek száma akkor magasabb, ha nagyobb számban fordultak elő szélsőséges időjárási helyzetek. 

A szélsőséges időjáráshoz kapcsolódóan veszített el 2020-ban a ONE apus több mint 1800 konténert, illetve a Maersk Essen 750-et 2021-ben.

Persze nem minden konténerelhagyásról az időjárás tehet, arra is van példa, amikor "útközben" azért esnek le ilyen óriási konténerek a fedélzetről, mert nem az előírtak szerint rögzítették őket, és egy erősebb hullám hatására elmozdulnak helyükről. Előfordulnak navigációs hibából származó balesetek, és azok következtében konténer-elhagyások. Például 2011-ben az MV Rena nevű hajóról több mint 900 konténer esett a tengerbe, a MOL Comfort 2013-ban 4.293 konténert hagyott el.

MV Rena
Az MV  Rena 2011-ben veszített el több száz konténert
Fotó: Wikipedia Commons / New Zealand Defense Force

A Nemzetközi Tengerhajózási Szervezet (IMO) biztonsági kérdésekkel foglalkozó tanácsának ajánlására 2026. január 1-jén hatályba lép egy új protokoll, melyet a továbbiakban alkalmazniuk kell a vállalatoknak a tengerbe eső konténerek jelentésére. Az új előírásokkal a korábbinál részletesebb információ áll majd rendelkezésre, például azokkal a kérdésekkel kapcsolatban, hogy érintik-e a hajózás biztonságát a tengerbe hullott konténerek, illetve mennyi idő áll rendelkezésre arra, hogy az esetleges környezetkárosító anyagokat szállító konténereket kiemeljék, mielőtt tartalmuk a tengervízbe jut.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!