Az ír áruházlánc május végén adta át első magyarországi üzletét. A Primark-vásárlás azonban nem mindenkinek jelentett élményt, mert sokakat elriasztott a hatalmas tömeg. Már az első napon, a nyitvatartási idő előtt kígyózó sorokban álltak a vásárlók: ennyi embert korábban sohasem lehetett látni magyarországi áruház megnyitásán, mint aznap az Aréna Mallban. Annyian álltak sorban, hogy az egész első emeleten keresztül kellett a kordonokat kihelyezni, és a megnyitó után csak kisebb csoportokban tudták beengedni a várakozókat. Volt, aki bőrönddel érkezett, más közel két órát várakozott ahhoz, hogy körbe tudjon nézni az üzletben, mások viszont felháborodottan adták fel a harcot. A nyitás óta eltelt hetekben is folyamatosan jelentős a forgalom az új áruházban.
A cég budapesti egysége egyébként jelentős mérföldkövet jelöl a globális terjeszkedésben, mivel Magyarország a vállalat 17. piaca világszerte, és a 6. a közép- és kelet-európai régióban, ahol eddig Ausztriában, Romániában, Lengyelországban, Szlovákiában és Szlovéniában voltak jelen. A vállalat egyébként most ünnepli az ötödik évfordulóját a térségünkben való megjelenésnek, és ljubljanai üzletük 2019. júniusában történt megnyitása óta mára 13-ra nőtt áruházaik száma a régiónkban.
A cég eredeti irányelve, hogy mindenki számára jó minőségű és elérhető áron nyújtsanak termékeket. A Primarknál világszerte alacsony árakkal dolgoznak.
Filozófiájuk lényege, hogy nem számít, milyen vastag a vásárlók pénztárcája, széles választékot kínáljanak számukra megfizethető áron.
Természetesen gyakran felmerül a kérdés, hogyan tudják az alacsony árakat az áruk jó színvonalával összekapcsolni az ellátási láncban. A cégnél azt mondják: nincs titok! Egyszerűen arról van szó, hogy néhány dolgot másképp csinálnak, mint más márkák, így tartják alacsonyan az árakat.
Többek között sokféle és nagy mennyiségű terméket árulnak: óriási tételben rendelnek árut, amit így alacsony egységáron tudnak eladni. Emellett nagyon keveset reklámoznak: a Primark reklámköltsége alig valamivel haladja meg a nullát, ezeket a költségeket tehát nem kell beépíteniük az árakba.
Az olcsó és divatos ruhadarabokat kínáló céget gyakran éri az a vád, hogy másolja híres divattervezők darabjait, a minőségbeli különbség azonban már szembetűnő.
Az olcsóság a Primarknál sem mindig jár együtt a minőséggel, és az üzletnyitást követő lelkes beszámolók mellett megjelentek a kritikus hangok is: többen nincsenek megelégedve a márka minőségével. Egy Facebook-csoportban közzétett bejegyzésben az egyik vásárló például arra panaszkodott, hogy vett egy gyerekruhát, amelyet 30 fokon kimosott, de a mosás után bolyhos lett és kinyúlt.
A polcok között járkálva látható, hogy a férfiaknak, a nőknek és a gyermekeknek készült kollekciókban bőven találni pár száz, pár ezer forintos termékeket.
Más áruházláncoktól eltérően viszont nem kell attól tartani, hogy a nyugat-európai kínálattal ellentétben Magyarországra gyengébb minőségű termékek jutnak el.
Egy nagy csehországi logisztikai központból szolgálják ki ugyanis nemcsak a kelet-közép-európai üzleteket, hanem például a németországi és az osztrák egységeket is. Ugyanaz a minőség, ugyanazon az áron érhető el bármelyik Primark-üzletben, minimális különbségek lehetnek az árfolyam miatt, de az ár mindenhol alapvetően ugyanaz.
A budapesti nyitás mellett a Primark folytatja ambiciózus terjeszkedési terveit a közép- és kelet-európai régióban, és még ebben az évben üzleteket nyit Temesváron, a lengyelországi Bydgoszczban, valamint megnyitják második üzletüket Prágában.
Akár egy újabb magyarországi üzlet nyitása is szóba jöhet, természetesen figyelik a magyar vásárlók reakcióit és ennek alapján fognak dönteni.
Úgy gondolják, hogy Magyarország nem kis ország, ezért bőven elbírna még egy üzletet.
Mind nagyobb szerepet kap az online vásárlás a Primarknál, az üzletház kollekcióit már a hivatalos magyar nyelvű honlapon meg lehet tekinteni.
A fast fashion cégnek ugyanakkor a lopásokkal is szembe kell néznie, egy brit dolgozó nemrégiben nyilvánosságra hozta, mit tesz a cég, ha azt érzékeli, hogy a termékeit megpróbálják ellopni. Részletesen beszámolt arról, hogy mit jelentenek a hangosbemondóban hallható különböző felszólítások. Például, ha az hangzik el, hogy „Jöhet Mr. Brown a pénztárhoz”, akkor valószínűleg valaki lopni akart, és tetten érték.