Az ügyfélajánló programok lényege, hogy
a sikeres ajánlást tevő és az új ügyfél is jóváírást kap az adott pénzintézettől, ha teljesíti az akcióban meghatározott feltételeket.
Így a meglévő, elégedett ügyfelek motiválttá válnak abban, hogy a családi, ismerősi körükben is ajánlják a bank számlavezetési szolgáltatásait.
A Világgazdaság idézi Gergely Pétert, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértőjét, aki szerint ugyanakkor a számlanyitási akcióknál is érdemes odafigyelni néhány részletre: így például arra, hogy pontosan milyen számlacsomagokra vonatkozik a promóció, az ígért jóváíráshoz milyen feltételeket kell teljesíteni – ilyen például a számla kellően aktív használata –, illetve az ajánlott félnek azt is érdemes végiggondolnia, hogy csakugyan arra a számlacsomagra van-e szüksége, amelyre felhívták a figyelmét. Emellett – hangsúlyozta – a pénzügyi szolgáltatók is ügyelnek arra, hogy az ügyfelek ne könnyű pénzszerzési lehetőségként tekintsenek ezekre az akciókra, és ennek megfelelően állítják össze a részvételi feltételeket is.
Az ajánlóprogramok évek óta bevett elemei a bankok ügyféltoborzó eszköztárának, ám az viszonylag új elem, hogy mostanra a kisvállalati számlacsomagok is bekerültek a kedvezményezetti körbe. Ezeknél érthetően gálánsabb ajánlatokat nyújtanak a bankok: az ügyfelenként járó jóváírás több tízezer forintnyi, így szerencsés esetben akár több százezer forinthoz is hozzájuthat az ismeretségi körében sikeresen toborzó vállalkozó.
A lakossági piacon aktív, nagyobb szereplők közül jelenleg hatnál is indított ügyfélajánló programot.
Közülük az MBH Banknál kisvállalkozói ajánlóprogram fut éppen: minden sikeres ajánlásért itt 60 ezer forint jár, és egy ügyfél legfeljebb 300 ezer forintos jóváírásban részesülhet. Az Erste Bank a lakossági ügyfeleknél akciózik, az ajánló és ajánlott fél is 10 ezer forint jóváírásra számíthat. A K&H-nál a lakossági és a privátbanki számlákhoz kapcsolódik ajánlóprogram, szintén 10-10 ezer forintos jóváírással.