A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyanúja szerint
az Aldi Magyarország Bt. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat az üzleteiben elhelyezett hűtőpultjaiban megtalálható magyar származású termékekkel kapcsolatban
– adott tájékoztatást a hatóság.
A GVH észlelte, hogy a vállalkozás valószínűsíthetően nem a szakmai gondosság követelménye alapján alakította ki kereskedelmi kommunikációjával összefüggő belső eljárásrendjét.
Az üzletekben elhelyezett
„100% friss és magyar hús állandó kínálatunkban”, „100% friss és magyar”, valamint „Hazait szeretettel” felirattal megjelölt hűtőpultjaiban valószínűsíthetően nem kizárólag magyar származású termékek voltak megtalálhatóak
– jelzi a hatóság.
A GVH gyanúja szerint a vállalkozás 2021. november 25-től nem rendelkezik olyan következetesen alkalmazott belső ellenőrzési mechanizmussal, amellyel biztosítaná, hogy a fenti állításokkal megjelölt hűtőpultokban kizárólag magyar származású termékeket találnak a vásárlók.
A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít be.
A GVH ezúton is felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy az egyes termékek jellemzői (pl. eredet, származás, minőség) a fogyasztók döntéseit meghatározó módon befolyásolhatják. Ezért a kommunikációjuk során csak olyan állításokat tegyenek közzé, amelyeket teljeskörűen és megalapozottan alá tudnak támasztani. A versenyhatóság figyelemmel követi a hazai minőségre utaló jelzéseket is, legutóbb a City Taxival szemben indított vizsgálatot a valószínűsíthetően jogsértő állításai miatt.
A GVH vizsgálatának eredménye azért is lehet különösen érdekes a vásárlók számára is, mert az Aldi az elmúlt években több felületen is hangsúlyosan kommunikálta azt, hogy a termékkínálatában szereplő árucikkek, élelmiszerek egy része kizárólag hazai beszállítói forrásból ered. A vállalat 2022-ben ehhez illeszkedő reklámkampányt indított, ezt megelőzően pedig arról tettek bejelentést, hogy tovább bővítik magyar beszállítóik körét. A vállalat tavaly elkötelezte magát amellett, hogy a vásárlóknál tudatos szemléletformálásra van szükség azért, hogy vásárlásaiknál a magyar termékeket részesítsék előnyben.
Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. közleményben reagált arra, hogy a Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított.
"Az ALDI Magyarország 2021 novemberében vállalta, hogy az állandó kínálatában található valamennyi friss szárnyas-, sertés- és marhahúst kizárólag magyar beszállítóktól vásárolja, akik csak ilyen, hazai tartásból, vágásból és feldolgozásból származó hússal látják el az áruházlánc valamennyi üzletét. Az áruházlánc azóta is tartja magát a vállalásához, és állandó kínálatában továbbra is 100%-ban magyar friss húst értékesít.
A GVH eljárása nem magára a vállalásra irányul, hanem csak arra, hogy egyes esetekben a frisshús-hűtőkben az állandó kínálatban szereplő magyar friss hús termékek mellett olyan termékek is kihelyezésre kerültek, amelyek nem magyar forrásból származtak. Az ALDI szerint a magyar friss húsokra vonatkozó vállalásával kapcsolatban az üzletekben és az egyéb felületeken megjelenő állításai valósak, érthetőek, követhetőek és a termékek jellege, illetve a csomagolás alapján is egyértelműek. Az ALDI vásárlói így meg tudják ítélni, hogy a húshűtőben mi minősül friss húsnak és mi nem, illetve mely termékek érkeznek magyar forrásból és melyek nem.
A vállalat természetesen törekszik a jogkövető magatartásra és együttműködik a GVH-val, egyúttal bízik abban, hogy a fogyasztók továbbra is értékelik az ALDI-nak a magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari beszállítók iránti elkötelezettségét" - írják a közleményükben.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható – jelzi a GVH.