Ukrajna elzárta a Barátság kőolajvezetéket, nem jön orosz olaj Magyarországra

Vágólapra másolva!
Ukrajna június végén újabb szankciókat vezetett be a Lukoil ellen, és a héten elzárták a Magyarországra is olajat szállító Barátság kőolajvezetéket. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter már tárgyalt Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel a probléma elhárításáráról.
Vágólapra másolva!

Miután június elején Ukrajna újabb szankciókat vezetett be az orosz olajipari óriás, a Lukoil ellen, a héten a Mol számára olajat szállító vállalat előtt a Barátság kőolajvezetéket is elzárta - írta meg a Világgazdaság.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden, miután az ENSZ New York-i ülésének végén tárgyalt Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel elismerte, hogy a Lukoil jelenleg nem szállít Magyarországra, ám dolgoznak a jogi megoldáson a probléma elhárítására.

A Fich Ratings májusban arról írt a magyar olajvállalat kapcsán, hogy a Mol idén ellátása mintegy 40 százalékát fedezi nem orosz forrásból és 2026-ra állhat készen az orosz készletek teljes leváltására.

A Marketnews információi szerint a Lukoil szállításait Szlovákia felé is leállították.

Az orosz olajról leválni politikai, nem pedig üzleti alapú döntés

Hernádi Zsolt, a Mol vezérigazgatója ugyanakkor Magyarország olajellátásával kapcsolatban arról beszélt az év elején az Origo által is idézett interjúban, hogy semmilyen piaci racionalitás mentén nem lehet amellett érvelni, hogy az orosz kitettséget radikálisan csökkentsük és egy másikra cseréljük. Ez az elvárás nem üzleti, hanem politikai logika mentén fogalmazódott meg. 

 Barátság I. kőolajvezeték
A Barátság I. kőolajvezeték a szlovák Transpetrol kőolajszállító vállalat kistompai átemelő állomásánál 
Fotó: MTI/Komka Péter 

"A morális szempontok, a politika által megfogalmazott értékválasztások és célok most megelőzik a piaci racionalitást – bár gyakran kiderül, hogy ezek mögött is kőkemény gazdasági érdekek húzódnak. De legyen tiszta, hogy ebből az egész Európai Uniónak kára keletkezik. Akkor miért kell így csinálni? Mert Brüsszelben így döntöttek” – szögezte le Hernádi  Hernádi Zsolt. 

A Mol elnök-vezérigazgatója arról is beszélt, 

ma már mindkét finomítójukban képesek 30-35 százalékban nem orosz kőolaj bedolgozására. 

A mintegy kétharmad arányú oroszolaj-felhasználás mellett két dolog szól, egyik a déli irányból érkező Adria-vezeték áteresztőképessége, a másik pedig, hogy a horvát partner, kihasználva a helyzetét, a piaci át mintegy négyszeresét kéri tranzitdíjként.

További érdekes információkat itt talál a témában.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!