A globális informatikai hiba miatt a világ repülőtereit jelentős informatikai leállás sújtotta múlt pénteken, ami napokon keresztül tartó széleskörű káoszt okozott: az utasok szerte Európában és a világban hosszú késéseket tapasztaltak, egyes légitársaságok pedig teljesen leállították a járatokat, és a budapesti repülőtéren is hatalmas volt a torlódás. Az utasok által elszenvedett kellemetlenségre, idő és anyagi veszteségekre repülési kártérítés fizetése jelethetné a megoldást.
Egyelőre viszont nem világos, hogy az utasoknak jár-e kártérítés, vagy ki lesz a felelős a késésekért és a járattörlésekért. Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) például azt közölte a légitársaságokkal, hogy a globális informatikai rendszerösszeomlás „rendkívüli körülménynek” minősül. Ennek következtében pedig a légicégek mentesülnek a szokásos kártérítési kötelezettségek alól, amelyeket általában járatkésések vagy törlések esetén kötelesek teljesíteni.
Több légitársaság arra hivatkozik, hogy a késést előre nem látható és elkerülhetetlen körülmények okozták, így nem kötelesek kártérítést fizetni.
Alapesetben azonban az európai uniós jog szerint az utasokat bizonyos védelem illeti meg. Az alábbiakban összegyűjtöttünk mindent, amit a kártérítésről és a biztosításról tudni kell.
Ha például egy járat több mint három órát késik vagy törlik, a légitársaságnak másik járatot kell felajánlania az utasnak, vagy a jegy teljes árát vissza kell térítenie, és bizonyos esetekben kártérítést is kell fizetnie.
Ha késik a járat, illetve ha járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem tudunk elutazni a tervezett időben, az Európai Unió 261/2004/EK rendelete szerint megilletnek bizonyos jogok, ha
Ha a légitársaság megtagadja a beszállást, vagy ha járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem utazhatunk el eredeti terv szerint, jogunk van az alábbi két lehetőség közül választani:
Ha a járatunk 5 órát vagy annál többet késik, szintén jogosultak vagyunk jegyár-visszatérítésre.
Mit tehetünk, ha törlik a járatot, vagy gépünk 3 óránál többet fog késni?
A légitársaság bizonyos esetekben – az útvonal hosszától és a késés időtartamától függően – köteles frissítőket, ételt, kommunikációs lehetőséget (például ingyen telefonhívást) és, ha szükséges, szállást is biztosítani.
Ha a légitársaság megtagadja a beszállást, vagy törli a járatot, vagy ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a jegyen feltüntetett célrepülőtérre, a fentieken túl, az útvonal hosszától függően 250–600 euró kártérítésre lehetünk jogosultak.
A CrowdStrike Holdings, Inc. egy amerikai kiberbiztonság-technológiai vállalat, amelynek rendszereiben július 19-én jelentős összeomlást tapasztaltak, amit egy frissítéssel kapcsolatos probléma okozott. A cég egyik legnagyobb ügyfele a Microsoft, amely ugyanazon a napon két alkalmazáscsomagot érintő problémákról számolt be, a szakértők szerint pedig ez a két eset összefüggött, és ezek okozták a globális internetes összeomlást, melynek során számos weboldal leállt, repülőgépek nem közlekedtek, és televíziós stúdiók is szüneteltették adásaikat. A számítógép monitorok, laptopok pedig sok helyen a „kék halál " néven ismert hibaképernyőt mutatták.
Ha a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összege a felére csökkenhet. A távolság és értékhatárok ugyanúgy vonatkoznak a hagyományos és a fapados/diszkont/low-cost légitársaságokra is, és függetlenek attól, hogy az utas milyen áron vásárolta a repülőjegyét.
Azok az utasok, akik úgy vélik, hogy visszautasított beszállás, alacsonyabb osztályon való elhelyezés és légi járatok törlése vagy hosszú késése okán valamely légitársasággal szemben jogos panaszuk merült fel, azt elsőként az érintett járatot üzemeltető légitársasághoz kell elküldeniük.
Ilyen esetekben ki kell tölteni és be kell nyújtani a légitársaságnak a légi utasok jogaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgáló uniós nyomtatványt, és mindenképpen őrizzük meg a dokumentum másolatát.
A kártérítési igényt lehetőleg minél hamarabb, de legkésőbb az utazás dátumát követő 2 éven belül kell benyújtani. Az érintett utazás e-ticket visszaigazolásait és/vagy beszállókártyáit célszerű megőrizni.
Az utasbiztosítás számos helyzetben nyújthat segítséget, és felértékelődött a jelentősége, miután az elmúlt hetekben - a CrowdStrike-on kívül is - a ferihegyi repülőtéren rendszeresek voltak a járattörlésekről és járatkésésekről szóló hírek. A Grantis összegyűjtötte, hogy miben segítenek az utasbiztosítások a repülőjárat késése vagy lemondás esetén.
A járatkésések miatt könnyen előfordulhat, hogy a szerencsétlenül járt utasok órákig bent rekednek a váróteremben. Ebben az esetben az utasbiztosítás számla ellenében fedezheti az alapvető szükségletek ellátását, mint például az élelem és a tisztálkodási szerek beszerzését, és indokolt esetekben a ruhavásárlás és a taxiköltségeit is.
Számos olyan biztosító is van, akinél a járatkésés alatt felmerülő egészségügyi problémák esetén is számíthatunk segítségre, például ha valaki rosszul lesz a hosszú várakozás alatt, vagy és sürgős orvosi ellátásra, esetleg gyógyszeres kezelésre szorul.
Nem minden alap utasbiztosítás tartalmaz a járatkésésre szolgáltatást, ezért célszerű idén nagyobb csomagot választani, mint általában.
Ha repülővel utazunk, érdemes kifejezetten olyan utasbiztosítást kötni, amely a légi járatokkal kapcsolatban felmerülő problémák esetén is térít.
Fontos szempont a várakozás ideje is. Nyilván egy negyedórás késés miatt nem célszerű egy köteg blokkal felkeresni a szolgáltatót, az utasbiztosítások jellemzően 4-6 órás, vagy annál is hosszabb járatkésések esetén térítenek. A kártérítési limitek között is nagy a szórás, általában 20 ezer és 100 ezer forint körül alakulnak.
Kifejezetten járattörlésre kevesen térítenek, és van, ahol a 24 órát meghaladó késés is járattörlésnek minősül. Azok a biztosítók, amelyek fedezik a törlést, jellemzően a késéssel megegyező összegben fizetnek.