Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen fogyasztói jogok illetik meg, ha a járat induláskor vagy érkezéskor késik. Egy rendelet részeként, ha késik az utas járata induláskor, ételt és frissítőket kell kapnia, lehetővé kell tenni számára két ingyenes telefonhívást vagy faxüzenet, esetleg e-mail-küldés lehetőségét, emellett éjszakai szállást és reptéri transzfert is a szállás és a repülőtér között, ha a késési idő indokolja – tájékoztatott honlapján a Fogyasztóvédelem Alapítvány.
Jó tudni, hogy öt óra várható indulási késés esetén az utas elállhat a további utazástól, és kérheti a jegyár visszatérítését, átfoglalási lehetőség azonban nem illeti meg.
Ha valamilyen okból a célországba érkezéskor három órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak – a járattörléshez hasonlóan – kártalanítás járhat távolságtól függően 250, 400 vagy 600 euró összegben. Nem árt tudni, hogy nem jár kártalanítás, ha a legalább háromórás érkezési késést rendkívüli, valamilyen előre nem látható körülmény okozta.
A Világgazdaság összefoglalója szerint
panaszunkkal első körben a légitársasághoz fordulhatunk, és ha nem kapunk választ, vagy az nem elfogadható, akkor hatósági eljárást kezdeményezhetünk a Budapest Főváros Kormányhivatalánál,
vagy adott esetben az Európai Fogyasztói Központtól kérhetünk tájékoztatást és panaszkezelési segítséget.
Ha törölték a légi járatát, az utas átfoglalhatja a jegyét másik járatra a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében, vagy kérheti a jegyár visszatérítését. Étkezés és frissítők illetik meg, ha a legkorábbi időpontra való átfoglalást választja. Egyéb esetben éjszakai szállás és reptéri transzfer jár a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén. Számára is biztosítani kell két ingyenes telefonhívást vagy faxüzenetet, esetleg e-mail-küldés lehetőségét.
A kártalanítás távolságtól függően szintén 250, 400 vagy 600 euró összegben jár a számára.
Nem jár az utas részére kártalanítás ha:
A poggyászkárokra vonatkozó szabályokat egy nemzetközi egyezmény, a montreali egyezmény tartalmazza.
Ennek alapján kártérítés jár az igazolt költségekre, benyújtott számlákra, nagyságrendileg 1600 euró összeghatárig.
Kártérítéshez a repülőtéren kell panaszbejelentő nyomtatványt kitölteni az elveszett vagy megrongálódott poggyász ügyében, amelyet haladéktalanul, de legkésőbb hét napon belül, írásban, az érintett légitársaságnak címezve kell megküldeni. Amennyiben nem érkezik meg a poggyász, az 21 nap eltelte után elveszettnek tekintendő. A késve megérkezett poggyász esetében a kérelmet legkésőbb a poggyász átvételétől számítva 21 napon belül kell benyújtania az utasnak a légitársasághoz.
A fogyasztók védelmét több szervezet, tagállami hatóságok, tagállami alternatív vitarendező fórumok – hazánkban a békéltető testületek – és az Európai Fogyasztói Központok Hálózata látják el a légitársaságokkal szembeni panaszok kivizsgálása és vagy vagyoni igényeik érvényesítése érdekében.