Lángol az a hatalmas olajszállító hajó, melyet a múlt héten jemeni húszi lázadók támadtak meg a Vörös-tengeren. A hajó elvesztette motorerejét és manőverezőképességét. Bár a 25 fős legénység egy ideig még megpróbálta uralni a helyzetet és irányítani az MV Souniont, nem sokkal később 4 fős biztonsági kíséretükkel együtt egy francia romboló kimentette a tengerészeket a fedélzetről.
Néhány nappal a görög illetőségű hajó elleni támadás után – augusztus 24-én, szombaton – tűz ütött ki a fedélzeten, mely cikkünk készítésekor a hírek szerint még mindig tart. A brit haditengerészet tengerhajózási biztonsági információs szolgálata (UKMTO) korábban közölte, hogy három tüzet észleltek a hajón, amely "láthatólag sodródik", annak ellenére, hogy korábban lehorgonyozták.
Azt egyelőre nem tudni, hogy mi okozta a tüzet illetve a húszik által közreadott videón látható robbanásokat.
Az viszont bizonyos, hogy az MV Sounion hamarosan a Vörös-tenger új szellemhajójává válhat, miközben a tengerhajózás történetének egyik legnagyobb ökológiai katasztrófáját idézheti elő.
Ahogy az Origo megírta, a Vörös-tenger és a tőle délkeletre eső Ádeni-öböl térségében folyamatosan csökken a hajózás biztonsága. Ennek oka, hogy az Irán által támogatott húszik az októberben a Hamász támadásával kitört gázai fegyveres konfliktusra reagálva, a palesztinok melletti állást foglalva, november óta több mint 80 támadást követtek el a Vörös-tengerre tartó amerikai, brit és izraeli kereskedelmi hajók ellen.
A lázadók egy hajót elfoglaltak, kettőt elsüllyesztettek, a támadásokban eddig négy tengerész vesztette életét.
A rendkívüli veszélyessé vált tengeri helyzet miatt az Ázsiából induló vagy oda tartó hajók Afrika felé kerülnek, ami jelentős költségnövekedést, többletidőt eredményez a kereskedelemben, illetve átmeneti áruhiányt a boltokban, valamint nagyobb légköri szennyezést.
Az MV Sounion elleni támadás a húszik akciói között az eddigi egyik legsúlyosabb volt, és
minden tekintetben katasztrofális következményekkel járhat a hajó rakománya miatt.
Az Irakból Ciprusra indult hajó rakterében ugyanis 150 ezer tonna, azaz nagyjából 1 millió hordó kőolaj található. A súlyosan sérült hajó állapotáról jelenleg nincsenek megbízható információk, így érthető az aggodalom, hogy a rakomány a tengerbe jutva brutális környezetszennyezést okozhat.
Ezért nem meglepő, hogy a húszik mostani támadását több helyről elítélték, és ezekben a gesztusokban a szavak között ott rejtőzhetett a valódi félelem is a következményektől. Például az amerikai külügyi szóvivő szerint ezzel az akciójukkal a húszik világossá tették, hogy
készek a régióban feláldozni a teljes halászati ágazatot és az ökoszisztémát, melytől a jemeniek és más közösségek tagjainak megélhetése függ.
Egyes megszólalók pedig sürgetik az ENSZ Biztonsági Tanácsát, hogy külön határozatban ítélje el a húszik támadását.
A helyzet jelenleg rendkívül súlyosnak tűnik, különösen, hogy a most – augusztus 28-án – napvilágra került információk szerint az MV Sounionból megkezdődött a kőolaj szivárgása. Ez még nem kiömlés, de a hajó feltételezhető állapota alapján akár egyik pillanatról a másikra megtörténhet a súlyos katasztrófa, melyet nem szeretne látni a világ.
Az 1 millió hordó kőolaj kiömlése tönkretenné a Vörös-tenger ökoszisztémájának jelentős részét, valamint valószínűleg szennyezné a part menti föld alatti ivóvízbázisokat és a termőföldet, vízhiányt és éhínséget hozva a térségbe.
A történelem talán legismertebb olajkiömlésének számító Exxon Valdez hajó okozta katasztrófában a szállított 1,2 millió hordóból nagyjából 350 ezer hordónak megfelelő mennyiség ömlött a tengerbe, óriási azonnali, illetve évtizedekre kiható pusztítást végezve.
A Vörös-tenger térségben jelen lévő szövetséges erők egyelőre nem találták meg a módját annak, hogy stabilizálják a hajó helyzetét. Mint a Pentagon szóvivője megerősítette, észlelték az olajszivárgás jeleit a hajón, de amikor egy harmadik fél két vontatóhajóval próbált az MV Sounion közelébe jutni, a húszik egyszerűen elzavarták őket fegyvereikkel.
A szóvivő a támadásra utalva azt mondta, hogy ezek "ész nélküli" terrorcselekmények, melyek miatt folytatódik a térség destabilizációja, valamint a globális és regionális kereskedelem gyengülése. Eközben ártatlan polgári tengerészek élete kerül veszélybe, miközben az ökoszisztémák elpusztulása a húsziknak is kockázatot jelent.
Amennyiben nem találni hamarosan megoldást az MV Sounion stabilitásának garantálásra, esetlegesen az olaj átszivattyúzására egy másik hajóba, úgy ha el is marad az olajkiömlés, a kilőtt tanker lehet a Vörös-tenger új szellemhajója.
A helyzet ugyanis nyomasztóan emlékeztet az FSO Safer nyugtalanító történetére.
Miként az Origo arról beszámolt, a magára hagyott FSO Safer mintegy hét éven át vesztegelt a jemeni Ráz-Ísza kikötőváros közelében, fedélzetén több mint egymillió hordónyi olajjal. A fokozatosan romló állapotú hajó szintén környezeti katasztrófával fenyegette a régiót.
Ahogy most is, úgy akkor is a lázadó húszik ellenállásán múlt, hogy sokáig felmérni sem lehetett a rozsdásodó, pusztuló hajó állapotát. A húszik egy ideg kikötötték, hogy a rakományt csak akkor engedik átemelni egy másik hajóba, ha annak árát megkapják. Végül nemzetközi összefogással meglett a pénz arra, hogy a hajóból az olajat egy magáncég elitcsapata átszivattyúzza egy másik tankerbe, ezzel megmentve a Vörös-tengert egy komoly katasztrófától.
Azt azonban nem tudni, hogy a mostani eset is hasonlóan végződik-e, vagy a kőolaj a tengerbe jutva pusztításba kezd.
A legnagyobb feljegyzett olajkiömlés a tengeren 1979-ben történt, amikor Tobago sziget partjainál 287 ezer tonna olaj ömlött ki az Atlantic Empress nevű hajóból, miután egy viharban összeütközött egy másik olajszállítóval.