Küszöbön az újabb válság a Panama-csatorna miatt

Vágólapra másolva!
A Panama-csatorna üzemeltetője szeretné elérni, hogy a cseppfolyósított földgázt és a mezőgazdasági terményeket szállító cégek visszatérjenek a két óceánt összekötő kereskedelmi útvonalra, miután a tavalyi történelmi aszály után alternatív útvonalakon szállítják az árukat. Ennek érdekében több intézkedést is hoznak, de szakértők szerint a cégek egy része így is más szállítási útvonalakat fog választani.
Vágólapra másolva!

A múlt hónapban összesen 13 cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító tanker haladt át az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő Panama-csatornán, ami kevesebb mint fele a 2022 júliusi számnak. A mezőgazdasági terményeket, például gabonát szállító hajók áthaladása júliusban éves szinten 35 százalékkal, 129-re csökkent.

Korábban naponta akár 36 hajó is áthaladt a csatornán, de a csapadékhiány és az erre válaszul elrendelt korlátozások miatt januárban ez a szám 20-ra csökkent. 

Panama a tavalyi aszály óta árat is emelt, és minden hajótársaságot arra kényszerít, hogy jó előre foglaljon időpontot. Mindezért a csatornán való áthaladás költségei az egekbe emelkedtek, miközben az átkelés rugalmatlanabbá vált.

A Világgazdaság beszámolt arról, hogy a drágulás következtében, a szárazság és a csökkenő forgalom ellenére is 15 százalékkal nőttek a csatorna üzemeltetéséből származó bevételek, a következő pénzügyi évre pedig további 3 százalékos növekedést várnak. 

A Panama-csatornát felügyelő hatóság a jövő hónapban felülvizsgálja az árakat, mivel azokat nem lehet a végtelenségig emelni, emellett olyan beruházást és kezdeményezést indít útjára, amelyekkel növelhetővé válik a csatorna vízmennyisége. A tavalyi nyári szárazságért egyébként az El Nino természeti-időjárási jelenséget okolták, és az éghajlatváltozás várhatóan továbbra is negatív hatással lesz a vízszintre.

Panama-csatorna
A Panama-csatornát is egyre inkább elkerülik a teherszállító hajók
Fotó:  Shutterstock 

Az elemzők szerint a Panama-csatorna továbbra is fontos útvonal marad, de a cégek egy része kénytelen lesz alternatív útvonalra váltani. 

Mint emlékezetes, a hatóságok tavaly év elején víztakarékossági okokból korlátozásokat vezettek be a csatornán, hogy az elhúzódó aszály miatt ne torlódjanak fel még jobban a hajók a világkereskedelem mintegy 5 százalékát bonyolító, kulcsfontosságú vízi útvonalon.

Az 1881-től épült - de a műszaki- és pénzügyi Panama-botrány miatt csak 1915-ben átadott - 82 kilométeres vízi útnak az Atlanti-óceánhoz közeli részét a világtengerek szintjénél 26 méterrel magasabbra duzzasztott felszínű, mintegy 40 kilométer hosszú Gatun-tó alkotja. A tóban a hajózóút mélysége 13,7 méter.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!