Az elmúlt napokban Magyarországon naponta 6 millió palackot, üveget, és dobozt váltottak vissza a vásárlók. Pár hét alatt 150 millió darabra nőtt a visszaváltások száma Magyarországon, vagyis ennyi palack, üveg és doboz hulladéka került immár megfelelő helyre, illetve újrahasznosításra.
Ez Magyarország egyik legnagyobb szemléletváltása
– írja közleményében a REpont visszaváltási rendszer felelőse, a MOHU Zrt. Közleményünkben néhány fontos, érdekes adatot és információt osztanak meg a hazai visszaváltási rendszerről.
A DRS visszaváltási rendszer az egyik leghatékonyabb módja az italcsomagolások visszagyűjtésének. Az eddigi magyarországi tapasztalatok kiemelkedően kedvezőek: miként arról az Origo a nemrégiben lezajlott sajtóesemény alapján beszámolt, augusztus elejére 100 millió darabnál járt a vásárlók által visszavitt palackok mennyisége, ez az érték most már 150 milliónál jár. Akkor még 4-5 millió volt a leadott palackok napi darabszáma, ami lényegében néhány nap alatt 20 százalékkal, 6 millióra nőtt.
A MOHU vállalása, hogy az indulástól számított harmadik évre teljesíti a minimum 90 százalékos visszaváltást Magyarországon, vagyis a MOHU alapvető érdeke a minél nagyobb visszaváltás
– emelik ki közleményükben.
2024. augusztus 16-ig egész pontosan 5.579.243.157 forint visszaváltási díjat fizettek be a gyártók. Ugyanakkor a fogyasztók számára az eddigi mintegy 143 millió darab palack után a megtérített összeg eléri a 7,2 milliárd forintot. Vagyis csaknem 1,7 milliárd forintot előlegez meg a gyártóknak a MOHU. Ez azért lehetséges, mert a gyártók csak utólag (havonta) fizetik be ezt az összeget a MOHU-nak.
A jelenlegi adatok alapján a vásárlók nagy többségében, csaknem 90 százalékban, a boltban levásárolható utalvány formájában kérik vissza a palackok után járó pénzt.
Ez eddig több mint 6 milliárd forintot jelent.
A visszaváltók kb. 13 százaléka bankszámlára utaltatja az összeget, jótékonyságra pedig körülbelül pedig 0,4 százalékuk ajánlja fel.
A MOHU mintegy 50 milliárd forint értékben előfinanszírozza az automaták telepítését. A nagyon gyorsan növekvő hazai visszaváltási számok egyértelműen azt mutatják, hogy a vásárlók gyorsan elkezdték használni az új rendszert, így a jövőben várható, hogy még több bolt csatlakozik majd a REpont rendszerhez, és biztosítja a vásárlók számára a visszaváltást.
Ellentétben több nemzetközi példával, ahol minden boltnak kötelessége biztosítania a visszaváltást (pl. Románia), Magyarországon csak a legnagyobb (400 négyzetméternél nagyobb) üzleteknek kötelező csatlakoznia visszaváltási rendszerhez, a többi bolt számára a csatlakozás lehetősége önkéntes. A rendszer üzemeltetéséhez szükség van a helyi közreműködőkre, a gépi vagy kézi visszaváltó partnerek REpont csatlakozására és együttműködésére, amiért ún. kezelési költség is jár nekik.
A boltban levásárolható utalvány mellett a MOHU által minden egyes palack után kifizetett kezelési díj is ösztönzi a boltok csatlakozását a REpont rendszeréhez. A MOHU emellett közvetlenül finanszírozza az automaták szervizét és karbantartását, valamint a boltok számára elérhető ügyfélszolgálat költségeit, továbbá biztosítja a tárolóedényzeteket és zsákokat.
A helyi üzemeltető költsége az áram- és internetellátás, az őrzés, a vócser nyomtatópapír és a takarítószerek. Ezeket kell biztosítani a kezelési költségből, illetve az utalványok levásárlásából származó pluszbevételből a boltoknak.
A kézi visszaváltó helyek a fentieken kívül kapnak még egy bluetoothos kézi nyomtatót, valamint egy tárolókocsit is.
Mind az automaták száma, mind a kézi visszaváltó helyek száma növekedni fog a jövőben
– jelzi a cég.
Jelenleg mintegy 3200 ponton lehet automatákban visszaváltani, és mintegy 1000 kézi visszaváltó hely van. A szám tovább nő, a bővítés folyamatos, több száz új automata telepítése várható
Így jár körbe a palackonkénti 50 forint
Sok félreértés terjedt el az 50 forintos visszaváltási díj kapcsán, pedig ezen semelyik érintett nem keres, hanem ösztönzőként van jelen a visszaváltási rendszerben. A befizetett 50 forint tulajdonképpen körbemegy a rendszeren, senkinél nem jelent hasznot. Legelőször a gyártó fizeti be a MOHU-nak, majd ezt a gyártó visszakapja a terméket átvevő kereskedőtől, vagyis a bolttól. A bolt a vásárlótól kapja vissza, aki megveszi az italt, a vásárló pedig visszaváltáskor juthat újra hozzá az 50 forinthoz. A visszaváltási díj egy motivációs tényező a vásárlónak a palack visszavitelére.
A vissza nem váltott palackok után maradt 50 forintokból származó teljes összeget a hazai szabályozás alapján a MOHU-nak kötelező visszafordítania a naponta már most is 5-6 millió palackot, üveget és dobozt kezelő visszaváltási rendszer üzemeltetésébe. Ezt kizárólag a rendszer üzemeltetésére, és fejlesztésére fordíthatja a vállalat. Erre a MOHU még áfát is fizet.