Fontos fejlemény történt a Magyarországra irányuló orosz kőolaj szállítása ügyében azóta, hogy nyáron az ukrán elnök egyik tanácsadója váratlanul közölte, hogy 2025. január 1-jétől elzárják a Barátság olajvezetéket. Erről az Origo ebben a cikkében számolt be. Az augusztus 30-án tett bejelentés nem csak a Magyarországra, hanem a Csehországba és a Szlovákiába irányuló szállítmányokat is érintené.
Miként megírtuk, az ukrán bejelentésnek nem volt előjele, az a magyar olajipari vállalatot, a MOL-t felkészületlenül érintette, hiszen Kijev arról nem egyeztetett előzetesen. A vállalat nem sokkal azt követően, hogy az ukrán elnöki tanácsadó nyilatkozata - a szállítások leállításáról tett kijelentése egy interjún belül hangzott el - megjelent, nyilatkozatot adott ki, melyben leszögezték, hogy a MOL a témában nem kapott semmilyen jelzést,
az ukrán féllel továbbra is meglévő és jó üzleti kapcsolatunk van, valamint a szállítások is folyamatosak.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter ezzel párhuzamosan jelezte, hogy a magyar külügy is csak a sajtóból értesült az ukrán szándékról, ugyanis az ukrán fél az elnöki tanácsadó közlésével lényegében teljesen ellentétesen kommunikált, azaz megerősítette azt, hogy az ukránok teljesítik szállítási kötelezettségeiket.
A helyzetet tovább bonyolította, hogy nem sokkal az augusztus 30-i nyilatkozata után Zelenszkij ukrán elnök tanácsadója már arról beszélt, hogy Ukrajna teljesíti az orosz olaj szállítására vonatkozó szerződéses vállalásait, ami azt jelenti, hogy a Barátság olajvezetéken 2029-ig kell továbbítani az olajat Európába.
Amennyiben a Barátságon valóban leállna az olajszámítás január 1-jétől, úgy az Magyarország számára is rendkívül komoly kockázatokkal járna.
A Világgazdaság most azt írja, bár a MOL szeptember elején már megállapodást kötött a Barátság kőolajvezetéken a folyamatos szállításra, az ukrán fél mostanáig nem szólalt meg nyilvánosan a kérdésről. Ám az ukrán sajtóban most frissen megjelent egy nyilatkozat a Naftogaz részéről; ez a cég foglalkozik a földgáz és kőolaj kitermelésével, szállításával, valamint feldolgozásával.
A Naftogaz először nyilatkozott a magyar MOL-csoport oroszkőolaj-tranzitjáról. Jelzik, hogy az Ukrtransznafta – ukrán állami cég, amely az ukrán csővezeték-hálózaton keresztül történő olajszállítást irányítja – és az orosz Transznyefy közötti olajtranzit-megállapodás 2030. január 1-jéig érvényes. A Naftogaz kiemeli, hogy ezt a 2030-ig érvényes szerződést nem lehet felmondani, tekintettel Ukrajna és az EU közötti társulási megállapodásból eredő kötelezettségekre.
Ez tehát kétségtelenül megnyugtató hír, és ez alapján úgy tűnik, hogy legalábbis ebből a szempontból a következő öt év nyugodtan telhet az orosz kőolaj szállításában
– emeli ki a Világgazdaság cikke.
A további részleteket összefoglalva a lap kiemeli, hogy ezzel írásos nyoma van vannak, az ukránok ígéretet tettek a magyaroknak az orosz, de már az országba érkezés előtt a MOL tulajdonába kerülő olaj leszállítására (a MOL az orosz kőolajat a keleti határon fogadja, tehát jogi értelemben az Ukrtransznafta már EU-s terméket szállít). Erre 2030-ig saját elmondásuk alapján is kötelezettséget vállaltak. A Naftogaz nyilatkozata éppen azért fontos, mert a jövőben esetlegesen felmerülő, a nyár végihez hasonló zavarokat ez a megszólalás már eleve felülírja.