Ilyen a magyarországi gyár, ahol csúcstechnológiát alkalmaznak a foglepedék ellen

Vágólapra másolva!
Újra csúcstechnológiát hozott Gyöngyösre a Procter & Gamble (P&G), a világ legnagyobb fogyasztási cikkeket gyártó vállalata. Tavaly a két magyarországi gyára közül a csömöri telephelyét mutatta meg az újságíróknak, idén pedig a gyöngyösi gyárba szervezett egy exkluzív sajtólátogatást a vállalat.
Vágólapra másolva!

A P&G gyöngyösi gyára meglehetősen fiatal: 2013 óta működik, az első években még babaápolási termékekkel foglalkoztak, majd a 2016-17-es években jött a fordulat a szájápolási és részben a női szépségápolási termékek irányába. A multinacionális vállalatnak számos, világszerte ismert fogyasztási márkája van, a gyöngyösi gyár ezek közül főként az Oral-B elektromos fogkefék és a Braun termékek gyártására és csomagolására (utóbbi márkán belül a női epilátorokra) összpontosít. A csomagolási kérdéseknek 2020-2021-től még nagyobb jelentősége lett, mivel ekkor volt a váltás fenntartható csomagolóanyagok használatára, és részben automata csomagolási megoldások bevezetésére.

2024 májusában készült drónfelvétel a vállalat gyöngyösi gyáráról
2024 májusában készült drónfelvétel a vállalat gyöngyösi gyáráról
Fotó: P&G

Világszínvonalú szájápolási technológia a magyar gyárból

Mára a 60 gyártósort elindító gyöngyösi gyár a multinacionális vállalat egyik legfontosabb európai gyártóhelye.

160 millió dollárt fektettünk be, hogy a csúcstechnológiás Oral-B iO elektromos fogkefék harmadik gyártórendszerét Magyarországra hozzuk.

Gyárunk nemcsak a magyar piacot szolgálja ki, hanem a világ összes kontinensére is exportál termékeket” – mondta Robert Carrio gyárigazgató.

A fejlesztéshez a magyar állam 35 millió euró összegű támogatást nyújtott,

a beruházás EU-s jóváhagyást kapott. 

Ami a tervek szerint közvetlenül a gyöngyösi gyár előtt áll: az utántöltő fogkefefejet gyártó üzem idén ősszel indul majd be, a markolatok gyártását pedig várhatóan 2025 áprilisában kezdik. A gyár nem pusztán a vállalat egyik legfontosabb egysége, de Gyöngyös és vonzáskörzete életében is kiemelkedő szerepet játszik: 

az új beruházás több mint 170 közvetlen munkahelyet teremt, és a becslések szerint akár 800 közvetett munkahely létrejöttét is eredményezheti. 

A következő hónapokban az Oral-B üzleti növekedését támogató legújabb technológiájú iO pótfej és iO markolatrendszerekre kerül a fókusz. S ha már régió: a cég működési struktúrájában mindkét magyarországi gyár kiemelkedően jelentős régiós szinten is, a "régió" fogalmába pedig a vállalatnál összesen 10, főként környező ország tartozik bele, de a balti államokat is ebbe a kategóriába sorolják. Ebben a mezőnyben versenyzik az idénre legalább 80 milliárd dolláros globális bevételre számító vállalat gyöngyösi üzeme is a többi telepellyel.

Világszínvonalú szájápolási termékek készülnek a gyöngyösi gyárban
Világszínvonalú szájápolási termékek készülnek a gyöngyösi gyárban
Fotó: Origo

A szájzuhany termékek összeszerelése, a női szépségápolási termékek környezettudatos csomagolása azonban nem a végállomás. 

2036-ig szóló fejlesztési tervek vannak a gyár bővítésére a közelben haladó gyorsforgalmi út irányába. A gyár jelenleg 1350 munkavállalót foglalkoztat, többségüket az utóbbi években, a növekvő feladatmennyiség miatt vették fel. 

S ez nem pusztán azt jelenti, hogy a P&G ezzel Gyöngyös egyik toplistás munkáltatója létszám alapján: a dolgozók számára számos rekreációs lehetőséget biztosít a cég, valamint támogatja az önszerveződő dolgozói hálózatokat is.

Gyárak versenye

Maradva a vállalatcsoporton belül zajló egészségséges "vetélkedésnél": a vállalat képviselői elmondták, hogy az óriáscégen belül is komoly a verseny a régiók, sőt, a gyárak között is abban, hogy a termékgyártás teljes spektrumának hol melyik részfeladatát lássák el. Például az Oral-B esetén a németekkel kellene versenyezni ahhoz, hogy a termékinnováció is Gyöngyösre kerülhessen. Ez azonban nem feltétlenül indokolt célkitűzés. A németországi gyárakban készült elektromos szájápolási termékeket Gyöngyösön elismerten innovatív módon csomagolják, 

a környezetbarát csomagolás pedig nagyon jelentős szempont akkor, amikor a vállalat egésze erőteljesen csökkenti karbonlábnyomát.

A gyöngyösi gyár egyébként termelésével is kiemelkedő ebben, azaz a környezetet kímélő működésben: semmilyen, a gyártás során keletkezett hulladék nem kerül hulladéklerakóba. A zöldmezősként épített beruházásban a működés során is igen jelentős, 95 százalékos csökkenést sikerült elérni az üvegházhatású gázok kibocsátásában, míg az energiafogyasztásban közel 60 százalék volt a mérséklődés. Az üzem ezek mellett több fenntarthatósági minősítéssel rendelkezik, főépülete már 2014-ben megkapta a LEED ezüst tanúsítványt. Ez a U.S. Green Building Council (USGBC) által világszerte elismert minősítés olyan épületek részére, amelyek megfelelnek bizonyos környezetvédelmi előírásoknak.

Látványos csúcstechnika a fogkefefejek gyártásában: pillanatfelvétel a csomagolási művelet egyik fázisáról
Látványos csúcstechnika a fogkefefejek gyártásában: pillanatfelvétel a csomagolási művelet egyik fázisáról
Fotó: Origo

 

A vállalat és márkái közül négy összesen több tízmillió forint értékben biztosított támogatást az Élhető Otthon társadalmi felelősségvállalási programjának részeként a Gyöngyösi Családok Átmeneti Otthona és Gyermekek Átmeneti Otthona szociális helyiségeinek felújításához. A felújításban a vállalatok dolgozói önkéntesen segédkeztek, a munka szeptemberben befejeződött.

A fogkefe a lényeg, a fogkrém csak a komforthoz kell

Adódik a kérdés, hogy a gyár működésben és gyors bővülésben elért eredményein, valamint a vállalat Gyöngyös életében betöltött szerepén túlmenően miért lényeges tágabb magyarországi vonatkozásban az ott folyó termelés. Erre a kereskedelmi adatok mutatnak rá: Magyarországon az Oral-B márka 60 százalékos részesedéssel piacvezető az elektromos fogkefék kínálatában – az elektromos fogkefével végzett fog- és szájápolás pedig már hosszú ideje az elsődleges ajánlás a hagyományos fogkefék használata helyett. 

Persze a fogápolás semmilyen formájára nem szabad legyinteni, bármelyiket is végzi valaki. De amíg nem csak a nagyvállalatok saját kimutatásai, hanem független elemzések is azt mutatják – például a Greifswaldi Egyetemen 11 éven át zajló, 2.819 résztvevő bevonásával zajlott vizsgálat –, hogy az elektromos fogkefék hatékonyabbak a manuális társaiknál, addig érdemes komolyan venni az azok piacán meghatározó szereplőket, mint amilyen a P&G is. Az pedig nem pusztán a gyöngyösi gyárnak, hanem tágabban az egész országnak siker, ha a jövőben a Heves vármegyében működő üzem új feladatokat kap az elektromos fogkefék gyártásából.

Egy vállalat természetesen bevételhez szeretne jutni termékei eladásából, de ettől még a számok nem  változnak:  

egy 2 percen át tartó fogmosásnál 400-600 között változik a sörtemozgások száma manuális fogkefével, ám ez a szám elektromos változattal 55 ezerre is ugorhat, függően annak technológiájától.

A nagyságrendi váltás pedig nagyságrendileg hatékonyabb fogmosást biztosít (ráadásul a gyakori vélekedéssel ellentétben, az elektromos fogkefét nem kell mozgatni, mert az rontja hatékonyságát, elegendő csak a foghoz tartani).

fogkefe, illusztráció
A rendszeres szájápolás a legfontosabb, de az elektromos fogkefék igazoltan hatékonyabbak hagyományos társaikhoz képest (illusztráció)
Fotó: Unsplash - Henrik Lagercrantz

Ha van is a fogmosáshoz használt elektromos fogkefe, még akkor is van hova fejlődni a témában, nem csak a magyar fogyasztóknak, hanem a régió egészének. Ez pedig a használt fogkefe(fej) cseréje, melyet manuális eszköz és elektromos fej esetén is legfeljebb 3 havonta érdemes megtenni, ám a régiós fogyasztók átlagosan ennek duplájáig, 6 hónapig használják ugyanazt a fejet.

Pedig a lényeg a fogkefe, mert ez végzi a tisztítás érdemi részét. Bár sokan a fogkrémet tartják a fogmosás legfontosabb kellékének, az annak műfajában fellelhető változatosság valójában inkább az egyéni komfortigények sokszínűségének szól, magyarul annak, hogy kényelmesebb legyen a fogmosás

– állítják a P&G munkatársai.

A világ legnagyobb pótfej-gyártása működik Gyöngyösön

A vállalaton belül a gyöngyösi gyár a legjelentősebb üzem az elektromos fogkefék pótfejeinek gyártásában. Látogatásunk alkalmával megtekinthettük az egyik üzemet, amelyben olyan csúcstechnológiákat láttunk, amelyet laikusként illetve nem az üzemben dolgozóként jó, ha egyszer az életében közelről szemügyre vehet valaki. Érthető, ha a látottakból csak nagyon keveset mutathatunk meg cikkünkben. Az alábbi képen például egy olyan speciális centrifuga látható, mely az egyesével csomagolt pótfejek szortírozásában és kötegelt csomagolásának előkészítésében nyújt megkerülhetetlen segítséget. S ha már az elektromos fogkefék fejei: 2025 nyarára már ezek is papírcsomagolásban érkeznek majd a boltokba és a fogyasztókhoz, azaz a mostaninál is környezetkímélőbb csomagolásban.

 

A pótfejek szortírozását és csomagolásra előkészítését végző speciális centrifuga
A pótfejek szortírozását és csomagolásra előkészítését végző speciális centrifuga
Fotó: Origo

Össze kell fésülni az elektromos fogkefék rendszerét

A közép-európai adatok alapján – derült ki a Nielsen idén májustól júniusig lebonyolított kutatásából – a régióban a hagyományos fogkefék, a fogkrémek, illetve az elektromos fogkefék és pótfejek piacán első helyen áll P&G. S bár maga a vállalat is azt szeretné, hogy a fogyasztók az elektromos fogkeféket részesítsék előnyben a manuálisak helyett – a cél a készülékértékesítés évenkénti duplázása –, ehhez az kell, hogy a fogyasztók könnyebben eligazodjanak a különféle technológiák között.

A több nagy elektromosofogkefe-technológia közül a szónikus már 1963 óta létezik (a Braun találta fel, a követők mindegyike a márkát másolta).

Ezek a készülékek hanghullámokat bocsátanak ki a tisztításhoz. 

Az oszcilláló-pulzáló ORP-ket (ezek kicsi, kerek fejet hordozó fogkefék az 1990-es évek végéről) néhány éve követte egy újabb technológiai áttörés: az Oral-B által alkalmazott, az iO készülékekben megjelenő mágneses technológia 

nagyjából 50 százalékkal több lepedéket képes eltávolítani a fogakról, mint a szónikus fogkefék. 

Persze az egyes készülékváltozatok további funkciókkal is rendelkezhetnek, így például figyelmeztethetnek a fogmosással eltelt időre, vagy más, kényelmi megoldásokat kínálhatnak, illetve applikációval is összekapcsolhatók. Ezért a P&G az egyszerűsítés mellett döntött: európai szinten fésülik át a termékportfóliót és egyszerűsítik a kínálatot a vásárlók dolgának megkönnyítéséért. Erre a tervek szerint már 2025-ben sor kerül. Addigra már a gyöngyösi gyártóegységeken is további feladatokat végeznek majd el cég munkavállalói a meglévők mellett.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!