Csepreghy Nándor, és Építési és Közlekedési Minisztérium miniszter-helyettese a tárca vasútfejlesztési terveinek ismertetésekor a V-Híd Magyar Vasút konferencián kifejtette: gyorsforgalmi úthálózatunk olyan ütemben fejlődött, hogy e téren elérte a legfejlettebb nyugati országok szintjét. Mindazonáltal most a vasútfejlesztésnek kell előtérbe kerülnie.
Ám addig is, amíg nem kerülnek nyugvópontra azok a viták a magyar kormány és az uniós vezetők között, amelyek miatt nem érkeznek az uniós források - a pénz visszatartásának fő kárvallottja a vasút -,
elkezdődik a tízéves vasútfejlesztési fejlesztési politika megvalósítása.
Az ehhez kapcsolódó 5 pontos közlekedési akciótervet Lázár János miniszter jelentette be augusztusban.
Egy összességében 2 milliárd eurós vasútfejlesztési program indul, amely felerészben magyar forrásból, felerészben az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg. A kormány már beadta a banknak a hitelkérelmét, hónapokon belül döntés várható. Ennek nyomán vasúti pályafelújítási, komplex fejlesztési program kezdődhet meg 2025-ben.
A Világgazdaság kiemeli: ez része lesz a teljes, 10 milliárd eurós, átfogó fejlesztésnek, amelynek első szakaszában
A Lázár János által bejelentett akciótervben szerepel továbbá, hogy az utaskomfort növelésére piaci tőkét is bevonnának: a befektető felújítaná a pályaudvart, ezért a vasútüzemi területen kívüli részeket használhatná. Ilyen megoldás lehetne például a Déli pályaudvarnál.
A kisebb vasútállomásokat a MÁV saját erőből fejlesztené.
Mint ismeretes, átszervezik a MÁV-ot, és 2025 januáról létrejön az egységes nemzeti közlekedési vállalat, amely
egységből áll. Tevékenységét a MÁV Zrt. fogja majd össze. Az új MÁV Személyszállító Zrt. létrejötte mellett azonban megmaradnak az eddigi márkanevek, azaz a MÁV, a Volán és a HÉV. Az integráció célja nem létszámcsökkentés, hanem a hatékonyságnövelés.
Az akcióterv alapján a kormány megváltoztatja, megreformálja és átalakítja a magyar közlekedés rendszerét a szolgáltatások színvonalának növelése, az elégedettség erősödése érdekében.