Kínai elektromos autókra kivetett büntetővámok: itt tart az ügy

elektromosautó
A Kínában gyártott villanyautók jelenleg az európai eladások felét adják.
Fotó: NurPhoto via AFP
Vágólapra másolva!
A pénteken jóváhagyott uniós büntetővámok öt évre történő bevezetése nem végleges, és valószínű, hogy még a határidő előtt változások lépnek életbe. Jelenleg kínai és európai szakértők egy új rendszeren dolgoznak, amely nem az autó gyártója, hanem a jármű tulajdonságai alapján állapítaná meg a vámokat, ezzel előnyt adva a kisebb méretű járművek gyártóinak.
Vágólapra másolva!

Kína határozottan ellenzi az elektromos autóira vonatkozó uniós büntetővámokat, és tárgyalások révén szeretné rendezni a helyzetet, remélve, hogy az EU nyitott lesz a kompromisszumra. Erről a kínai kereskedelmi minisztérium szóvivője nyilatkozott a hétvégén, kiemelve, hogy az akár 45 százalékos vám, amely novemberben válik véglegessé, csak öt évig lenne érvényben. 

A szóvivő szerint ez a lépés protekcionista, igazságtalan, és hátrányosan érinti a kínai elektromosautó-gyártókat.

A kínai elektromos autók behozatala a felére csökken a büntetővám júliusi bevezetése óta.
Fotó: AFP

Kína a szabad verseny híve 

A szóvivő hangsúlyozta, hogy Kína a piaci verseny támogatását tartja helyesnek, és szerinte az innováció és a minőség kell, hogy döntő tényező legyen, nem pedig a bürokrácia. Érdekes paradoxon, hogy Kína, amely a világ széntüzelésű erőművi kapacitásának több mint felét üzemelteti, a klímavédelem élharcosaként pozicionálja magát, és az elektromos autókat az egyik legfontosabb eszköznek tekinti a zéró kibocsátás elérésében.

A kínai kereskedelmi minisztérium szerint az uniós döntés globális következményekkel is járhat, és nem csak Kína és az EU közötti ügy, mivel akadályozza a globális klímavédelmi célok elérését is.

A német autógyártókat kínai exportjuk és és importjuk révén is súlyosan érinti a pénteki uniós döntés.
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az európai autógyártók hátrányba kerültek

Az európai autógyártók későn ismerték fel az elektromos átállás fontosságát, így az uniós klímacélok elérése érdekében most fokozniuk kellene az elektromos autók gyártását, de lemaradásban vannak. A kereslet visszaesése és a nyereségességi célok csökkenése is gátolja őket ebben.

Emellett az EU egyre szigorúbb kibocsátási előírásai is tovább nehezítik az európai gyártók helyzetét, míg a kínai elektromos autók behozatalának könnyítése tovább rontaná versenyképességüket. 

Kína ugyanakkor állami támogatásokkal érte el elektromos autóiparának fellendítését, amely torzítja a piaci versenyt.

A WTO döntése lehet a következő lépés 

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) dönthet majd arról, hogy a pénteki uniós döntés jogszerű-e, ha Kína hivatalosan panaszt nyújt be. Eddig ilyen lépés nem történt, de ha a jelenlegi tárgyalások kudarcot vallanak, várható, hogy Kína ezt az utat választja.

elektromosautó
A Kínában gyártott villanyautók jelenleg az európai eladások felét adják.
Fotó: NurPhoto via AFP

A tárgyalások hétfőn újraindulnak 

Az Európai Bizottság célja, hogy olyan megállapodást érjenek el, amely megfelel a WTO szabályainak, ugyanakkor figyelembe veszi a kínai állami támogatások piaci hatásait. 

A vámokról szóló tárgyalások már július óta tartanak, és a kínai fél eddig rugalmas és együttműködő hozzáállást tanúsított.

Szeptember 19-én Vang Ventao kínai kereskedelmi miniszter és Valdis Dombrovskis uniós kereskedelmi biztos megegyezett abban, hogy a vámokat nem a gyártó, hanem a jármű specifikus paraméterei alapján kell meghatározni, mint például:

  • a jármű mérete,
  • az akkumulátor kapacitása,
  • a motor teljesítménye,
  • a hatótáv.

Jelenleg a július óta importált kínai elektromos autók után fizetendő vámok bankgaranciával vannak fedezve, és csak a vámok véglegesítése után válnak ténylegesen fizetendővé.

Autógyár Kínában.
Fotó: AFP

A pénteki döntést több uniós ország, például Franciaország, Olaszország és Lengyelország támogatta, míg a német autóiparhoz szorosan kapcsolódó országok, mint Magyarország, Szlovákia és Németország ellenezték.

Szlovéniában nincsenek jelen a német autógyártók, csak a Renault működtet egy kisebb, 1400 fős gyártóüzemet. A francia cég élesen ellenzi a kínai elektromos autók Európába irányuló tömeges behozatalát. Ezzel szemben Szlovénia autóipara erős a beszállítói piacon, az ország exportjának 20%-át, valamint a GDP-jének 10%-át az autóipar teszi ki. Málta más indokok miatt voksolt nemmel - írja a Világgazdaság.

Szakértők hangsúlyozzák, hogy a Kínával való kereskedelmi háború elkerülése kiemelt fontosságú, 

mivel az EU számára nem lenne kedvező kimenetelű. Kína már most is előnyös helyzetben van, és képes olyan válaszlépéseket tenni, amelyek fájdalmasak lehetnek a "vámokat támogató" tagállamok számára.

Tegnap arról is beszámoltunk, hogy Orbán Viktor is állást foglalt az ügyben. Azt mondta, hogy:

Óriási csapás az európai gazdaságra és a németországi autóiparra nézve, hogy az Európai Bizottság hamarosan kiegészítő vámot vet ki a Kínából érkező elektromos járművekre.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön közölte, hogy Magyarország nem szavazza meg a javaslatot. 

A kínai büntetővámokról részletesebben a heti gazdasági összefoglalónkban is olvashat.

Már augusztusban is írtunk arról, hogy Magyarország ellenzi a kínai elektromos autókra kivetett európai uniós büntetővámokat.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!