Oslo, Budapest, Kijev és Belgrád álltak annak a listának a legkedvezőbb helyein, amely az európai fővárosok euróban megadott bruttó lakossági áramárai szerepelnek. A sorrendet elemzésében a finnországi VaasaETT határozta meg (ahogyan minden más hónapban is) a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH), valamint az Energie-Control Austria megbízásából. Míg a Budapestre kapott áram- és gázárak szabályozási okokból Magyarország egészére érvényesek, addig más országokban vannak a helyi fővárosétól eltérő árak is. A töredékét fizetjük az európai átlagnak, viszont aki átlépi az átlagfogyasztási értékeket, 20 százalékos átlagfogyasztás-túllépéssel a hatóságilag befagyasztottnak már több mint a kétszeresét fizeti, ami 5,24 eurócent volt szeptemberben. Igaz, ez még így is a negyedik legalacsonyabb uniós és az ötödik legalacsonyabb európai tarifának számított.
A magyar állam feladatának és kötelességének tekintjük, hogy az ország energiaellátása hosszú távon biztosított, az ára pedig versenyképes legyen, a Gazprommal való együttműködés pedig nemcsak a versenyképes árat, hanem az energiabiztonságot is jelenti – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Szentpétervári Nemzetközi Gázfórum 2024 csütörtöki plenáris ülésén. Hozzátette: a gázszállítóval kötött hosszú távú szerződés és a további kereskedelmi szerződések alapján a magyar éves gázfogyasztás 60 százaléka már be van tárolva.
Számunkra az energiaellátás biztonságának kérdése fizikai természetű. A fizikai természetet az infrastruktúra határozza meg. Ha van egy csővezeték a forrástól a fogyasztóig, onnan lehet gázt vagy olajat vásárolni. Ha nincs […] akkor ez egy szép álom lehet, de nem lehet helyettesíteni a már meglévő forrást és szállítási útvonalat
– mondta.
Eddig nem kaptunk jobb ajánlatot az orosz partnerekéhez képest. Senki sem állt elő olcsóbb vagy megbízhatóbb forrással. A kérdésem az, hogy miért kellene váltanunk? – tette hozzá.
Augusztusban kedvező adatok érkeztek a kiskereskedelemből: úgy havi, mint éves alapon bővülni tudott a forgalom: 4,1, illetve 0,8 százalékkal. Míg tehát az előző hónapokban a kiskereskedelem rendre a várakozások alatt teljesített, és nem érte el azt a növekedési ütemet, amelyet a reálbérek emelkedése indokolt volna, a mostani adat már jelzi azt a növekedési szintet, amelyet úgy nagyjából elvárhatunk egy 9-10 százalékos reálbér-emelkedés mellett – értékelte az augusztusi kiskereskedelmi adatokat Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza. Mint írtuk, idén másodjára sikerült 4 százalék fölé emelkednie a hazai kiskereskedelmi forgalomnak, a kedvező adat főképp az élelmiszerüzletek kiugró, közel 8 százalékos forgalomnövekedésének köszönhető.
Vásárlási lázról még messze nincs szó, de jól látszik, hogy fokozatosan oldódik a lakosság óvatossága.
A Demján Sándor-programot a miniszterelnök jelentette be pénteki rádióinterjújában. Mintegy kilencszázezer vállalkozás működik Magyarországon, amelyek 99,9 százaléka minősül mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak. Azaz: ez a szektor adja a magyar gazdaság gerincét és tartópillérét. Ezek foglalkoztatják a magyar munkavállalók kétharmadát. A kormány az akciótervének részeként kedvezőbbé teszi a Széchenyi-kártya-programot, tőkeprogram indul a kkv-k beruházásainak és versenyképességének támogatására, de új hitelprogram is, amely élénkíteni fogja az érintett cégek exportját.
Mindezek mellett a társaságok kifektetéseit támogató hitel- és tőkeprogram, továbbá egy − az online megjelenést és kapcsolattartást szolgáló – digitalizációs program is készülőben van.