A stressz jeleinek felismerése a hatékony munkavállalói menedzsment egyik kritikus eleme – írja a hrnews cikke. A Health and Safety Executive (HSE) legfrissebb éves jelentése szerint az elmúlt évben körülbelül 875 000 brit munkavállaló tapasztalt munkahelyi stresszt, depressziót vagy szorongást. A jelek felismerése és kezelése enyhítheti az egyénekre gyakorolt negatív hatásokat. Emellett a munkahelyi morált is növelheti - közölte a hrportál.
Szerencsére az utóbbi időben a mentális egészség témaköre egyre inkább közbeszéddé vált, a feszített tempó következtében ugyanis sokaknál megjelent a kiégés is aminek a során az emberek többsége rájön, hogy mennyire is fontos a megfelelő stresszkezelés.
A kiégés tünetei a következők: mentális és fizikai kimerültség, a munkahelytől való érzelmi távolságtartás, a munkához való negatív vagy cinikus hozzáállás és az alacsony hatékonyságú munkavégzés.
A Semmelweis.hu szerint a munkahelyi stressz kiváltó okai a következőek:
Mi az a stressz?
Olyan genetikailag kódolt mechanizmus, ami fokozott izgalmi állapottal jár és cselekvésre késztet. Hatására a kortizolszint megemelkedik, a tartós stressz pedig hipertóniát és kimerülést okoz.
Simon Walter, a Rhino Safety egészségügyi és biztonsági tanácsadó cég munkatársa szerint ez a hét tünet az, ami azt jelezheti, hogy erősen stresszes munkahelyen dolgozunk. A munkahelyi stressz kezelése pedig nagyon fontos. Az alábbi tüneteket pedig nem árt, ha a vezetők is felismerik:
A World Federation for Mental Health tanulmánya szerint
a munkahelyi bizalom elsődleges.
Ehhez pedig olyan feladatokra van szüksége a munkavállalónak, amelyek során úgy érzi, számítanak rá megbíznak abban, hogy megfelelően hajtja azt végre.
Az elszigeteltség és a kitaszítottság érzésére
a megoldás pedig csapatszellem és az együttműködés.
A taposómalom azonban sokszor elkerülhetetlen, de időnként érdemes lehet színes, izgalmas dolgokkal felváltani. Így kevésbé érezzük a monotonitást.
Az elismerés is különösen fontos lehet, ehhez az szükséges, hogy a vezető elismerje és visszajelezze a jó munkát és megköszönje a külön erőfeszítéseket.
Bár a home office egyre inkább elterjedt, mégis a
személyes megbeszélések, a fizikai találkozások csökkentik a stresszt a személytelenebb elektronikus csatornákhoz képest.
A túlzott munkateher ellen pedig a jó feladatelosztás segíthet.
Ha pedig megtörténik a kiégés Nicholette Leanza, az ohiói Beachwoodban dolgozó pszichoterapeuta a tevékenységpárosítást ajánlja.
A módszer lényege az, hogy bármikor, amikor nehéz vagy stresszes feladatot bíznak az emberre a munkahelyén,
párosítsa azt olyan tevékenységgel, amely ellazítja vagy örömet okoz neki. Ilyen lehet a kéz masszírozása egy meetingen, vagy kedvenc zenénk hallgatása, miközben fontos e-mailt kell megírnunk.
A munka és a pihentető tevékenységek kombinálása ugyanis elveszi az erőt a stressztől, és segít abban, hogy jobban kézben tartsa a helyzetet, amiben éppen van.