A Black Friday Magyarországon is a kiemelt vásárlási időszakok közé tartozik, de a MediaMarkt megbízásából készített legfrissebb kutatás szerint a korábbi évekhez képest átalakult az emberek hozzáállása az árakciókról ismert novemberi vásárlási időszakhoz. A felmérés eredményei szerint – a kutatást a Publicis Group Hungary finanszírozásával és a PwC kivitelezésével készítette a vállalat – az akciós árak kereslete továbbra is kiemelkedő, azonban maga a „fekete péntek” már egyre kevésbé bír különleges jelentőséggel.
Bár a vásárlók majdnem kétharmada (63 százalék) kifejezetten az akciós ajánlatokat keresi, az egynapos Black Friday, ami régen a rendkívüli árengedményekkel volt egyenlő, mára egy hosszabb, akár egész hónapos leárazási időszakká vált.
A vásárlók mindössze 11 százaléka jelezte, hogy tavaly a Black Friday alkalmával vásárolt, és az idei évre is hasonlóan visszafogottak a várakozások.
Ennek egyik oka, hogy a népszerű akciók ma már nemcsak egy napra, hanem hosszabb időszakra szólnak, így az emberek már nem készülnek annyira koncentráltan egyetlen napra.
„A vásárlói szokások folyamatos változásával a MediaMarkt számára is fontos, hogy alkalmazkodjon az új elvárásokhoz. A Black November lehetőséget ad arra, hogy megemelt készletünkből vásárlóink ne egy nap alatt, hanem egy teljes hónapon át, nyugodtan válogathassanak az akciós termékek közül, elkerülve a tömeget és a felesleges kapkodást” – jelezte ennek kapcsán Szilágyi Gábor a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója.
A Black Friday vonzereje a kutatás szerint azért is gyengül, mert a vásárlók egyre tudatosabbá válnak.
Az ilyenkor vásárlást tervezők 60 százaléka olyan termékek beszerzésében gondolkozik, amelyeket amúgy is megvenne, míg kifejezetten a karácsonyi ajándékokat keresők 42 százalékot tesznek ki.
A felmérésben részt vevők több mint háromnegyede azt mondta, hogy csak olyan termékeket vesz meg az ünnepi időszakban, amiket tervezetten amúgy is beszereznének. Ráadásul a résztvevők több mint fele (53 százalék) közömbös az eseményt illetően, és sokan az elmúlt évek gazdasági kihívásai miatt is elkerülik a hirtelen ötlettől vezérelt vásárlásokat, még a jelentős árkedvezmények ellenére is.
A kutatás alapján a vásárlók 44 százaléka kizárólag az interneten keres akciókat, míg további 34 százalék mind az online, mind a hagyományos boltokban figyel az ajánlatokra. Kifejezetten csak a hagyományos bolti akciókat keresők aránya csupán 8 százalék, ami jól mutatja az online vásárlás fölényét, különösen a Black Friday időszakában.
A műszaki cikkek iránti kereslet kiemelkedő: a Black Friday-vásárlók közel fele tervez okostelefont, tabletet vagy okosórát venni, átlagosan 90 ezer forintot költenek erre a kategóriára.
A szórakoztató elektronikai termékek – főleg az okostévék – is népszerűek, ahol átlagosan 235 ezer forintos költés várható, míg a háztartási gépek iránti érdeklődés 62 százalékot ér el, különösen a kávéfőzők és mosogatógépek esetében.
Az egyéb kategóriák tekintetében a ruhák, könyvek és szépségápolási cikkek esetén várható felfokozott kereslet.
Összességében a Black Friday során vásárlást tervezők átlagosan 195 ezer forint elköltését tervezik. Ez a digitális technológiák iránt fogékony 4,2 millió fős lakosságra vetítve összesen közel 95 milliárd forintos vásárlási tervet jelent.
A nem tervezett vásárlások, valamint a digitálisan nem érdeklődő lakosság várható költését, akkor az ide Black Friday egynapos forgalma megközelítheti a 150-160 milliárd forintot.
Ez az összeg nagyjából hússzor annyi, mint amennyit várhatóan szaloncukorra költünk majd az ünnepek alatt. Ez utóbbi ugyanis az elmúlt évek tapasztalatai alapján 7 milliárd forint körül alakulhat.