Az Ecuadori Banánexportőrök Szövetsége (AEBE) szerint a Lidl közelmúltban tett alacsony árajánlata „az utolsó csepp volt a pohárban”. A Politico szerint José Antonio Hidalgo, az AEBE igazgatója hozzászokott ahhoz, hogy a német kiskereskedők lenyomják az árakat, a Lidl nemrégiben indított akcióját – amely szerint a banánt kilogrammonként 0,89 eurónál olcsóbban (kb. 360 ft – a szerk.) lehet megvásárolni – már úgy jellemezte, mint
a szalmaszál, amely megtörte a teve hátát”,
és amely tovább rontotta a termelők helyzetét.
A beszállítók szerint ráadásul fenntarthatósági előírásoknak is meg kell felelniük, ami további költségeket ró rájuk, miközben az árak folyamatosan csökkennek. Az exportőrök ezért olyan egységes európai uniós kereskedelmi mechanizmust szeretnének, amely magasabb árakat garantálna az európai szupermarketekben a fenntarthatósági többletköltségek fedezésére. Hidalgo szerint azonban csak az Aldi Süd egyezett bele egy ilyen rendszerbe – miközben versenytársai továbbra is olcsóbban igyekeznek beszerezni a gyümölcsöket.
A Lidl válaszul közölte, hogy „nagyon komolyan veszi felelősségét az ellátási láncban dolgozó munkavállalókkal szemben”, és hozzátette, hogy ha a banánültetvényeken bérhiányt állapítanak meg, azt élelmiszer-utalványokkal vagy készpénzfizetéssel pótolják – írta meg a Mandiner.